Hopp til innhold

DeLillos: – Trøsten er konsertene

DeLillos leser inn personlige hilsener til fansen på sin nye plate, for å få dem til å kjøpe og høre hele albumet. – Trøsten er konsertene. Det er inntekten vår, sier Lars-Lillo Stenberg.

DeLillos

LIVE: Lars Lillo-Stenberg forteller at DeLillos nesten ikke tjener penger på platesalg lenger. Derfor har bandet nå spilt inn personlige hilsener til fans på sin nye plate.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

DeLillos

FOR FANSEN: DeLillos mener bestemt at de personlige hilsenene er ment mer som et møte med fansen enn et PR-stunt.

Foto: Torkil Torsvik / NRK

Det har gått snart 30 år siden DeLillos slo gjennom med «Suser av gårde» i 1986, og mye har skjedd i musikkbransjen siden den gang. Nå har bandet lest inn personlige hilsener til fans, i håp om å få dem til å kjøpe og høre den nye plata som slippes 13. oktober.

– Det er en pussig konsekvens av at det fysiske med musikken er på vei ut. Da forsvinner også noe å signere på. Vi har jo signert masse plater. Så vi lurte på hvordan vi skulle løse det, sier Lars Lillo-Stenberg.

Trommeslager Øystein Paasche forteller at bandet fortsatt skriver i albumformat, og vil at fansen skal høre det.

– Det er veldig lett å begynne og sutre fordi utviklingen har gått en vei man blir nødt til å venne seg til. Vi ønsker jo at fansen vår skal høre et helt album. Når man begynner med en sånn hilsen tenker vi at det blir litt mer personlig, sier Paasche.

Men noe særlig penger i kassa blir det nok ikke uansett, tror bandet.

– Trøsten er konsertene. Det er det som er inntekten vår, sier Lillo-Stenberg.

Prøver å henge med i svingene

Beck

SANGBOK: Beck ga ut et album som noter, og oppfordret fansen til å tolke arbeidet hans selv.

Foto: Katy Winn / Ap/NTB Scanpix

Oppfinnsomt? Utvilsomt.

Men påfunnet fra DeLillos og Wimp føyer seg inn en lang rekke utradisjonelle platelanseringer de siste årene.

Det er ingen hemmelighet at det er bortimot umulig å selge plater i disse dager, derfor prøver musikkbransjen desperat å henge med i svingene.

Her er noen eksempler på artister som har tråkket ned nye stier for å få oppmerksomhet rundt platen sin.

Artikkelen fortsetter under bildet.

U2 og Tim Cook

BRÅKMAKERE: U2 fikk spaltemeter kastet etter seg da de lanserte albumet sitt sammen med Tim Cook i Apple, med automatisk nedlasting til alle Itunes-brukeres musikkbibliotek.

Foto: Marcio Jose Sanchez / Ap/NTB Scanpix

– Ekstra mange påfunn de siste årene

– Er bransjen desperat?

Eirik Kydland

ENO: Musikkjournalist Eirik Kydland i ENO mener det ikke er noe nytt at musikkbransjen er desperat etter å fornye seg selv.

Foto: Rune Mortensen

– Det er jo jobben deres å fornye seg. Så en viss desperasjon er naturlig. Men jeg mener musikkbransjen har måttet oppføre seg gjennom hele populærmusikkens historie, sier Eirik Kydland i musikkmagasinet ENO.

Han tror påfunnene fra plateselskaper og artister handler om å prøve og skvise de siste kronene ut av det døende fysiske formatet.

– Det klart at man har sett ekstra mange påfunn de siste årene. Som handler mye om å gjøre det fysiske formatet så attraktivt som mulig, slik at folk velger det fremfor å strømme eller laste ned, sier musikkjournalisten.

– Er det plateselskapet eller artisten som kommer opp med ideene?

– Noen ganger er det musikerne selv som kommer med ideer, og andre ganger er det smarte markedsføringsfolk som har kokt opp noe glupt, sier Kydland.

– Noen synes det er ganske døvt

Ali Reza Soufi Pour

POSITIV: P3s musikkanmelder Ali Soufi tror mange av artistene bak de spenstige albumslipptaktikkene synes at det er døvt.

Foto: Jon-Annar Fordal

P3s musikkanmelder Ali Soufi tror ikke nødvendigvis at artistene er altfor ivrige inn på nye jaktmarker.

– Jeg tipper noen syns det er ganske døvt. Mens andre, tydeligvis, er langt mer åpne for å prøve ut nye måter og lansere musikk på, sier Soufi.

Musikkanmelderen tror alt rundt selve musikken kommer til å bli viktigere i årene som kommer.

– Det er vel et evig søk etter å finne nye måter på å presentere musikk på. Innholdet taler jo strengt tatt for seg selv, men innpakning og representasjon blir et stadig viktigere element, sier Soufi.

Personlig mener han at Instagram og Snapchat-lanseringer kan ha noe for seg.

– Jeg syns det er litt kult med Snapchat- og Instagram-lanseringer. Jeg blir i det minste oppmerksom. Ellers håper jeg at nybrottsarbeidet innenfor musikklansering eskalerer såpass at jeg får mine favorittartisters plater via en brevdue som bærer en USB-pinne mens jeg drikker kaffe på verandaen min på Tøyen.

DeLillos

PERSONLIG: I et lite musikkstudio i Oslo har DeLillos spilt inn personlige hilsener til fans. Bandet håper PR-stuntet skal få flere til å høre hele albumet.

Foto: Torkil Torsvik

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska