Mange norske låtskrivere reiser til LA, London og Stockholm hvor de håper på inspirasjon til å skrive den helt store hiten, og aller helst å få en internasjonal stjerne på kroken.
Mange møtes også på det som er et blomstrende fenomen i Norge; «leirskoler», eller «songcamps» for låtskrivere.
Det finnes forskjellige typer camper, men felles for alle er at de tilbyr inspirerende omgivelser hvor låtskrivere opparbeider seg et profesjonelt internasjonalt kontaktnett. Noe som, ifølge bransjekjennere NRK har snakket med er helt essensielt om man skal jobbe som låtskriver i dag.
Kreativ leirskole
I fem år har «Bisi Music» og musikkforlaget «daWorks Music publishing» arrangert songcampen «Songfarm» – en ukes «kreativ leirskole» for proffe låtskrivere og artister. Hver sommer samles spesielt utvalgte på øya Saltø mellom Sverige og Finland i en uke. I idylliske omgivelser skal de forhåpentligvis vri av seg låter som når hitlistene også utenfor Norges grenser.
– Folka som deltar er så proffe at de kommer opp med ferdige låter hver kveld. Det er utrolig gøy, sier Hilde Wahl som er arrangør, låtskriver og daglig leder i plateselskapet Bisi Music til NRK.
Håper på den store hiten
Bildet av jenta med gitaren som tryller frem hitlåter i fleng alene på jenterommet er i ferd med å forsvinne. I dag samarbeider de aller fleste låtskrivere og produsenter tett om låtskrivinga.
– Vi får en «pitch sheet», eller et oppgaveark fra forskjellige plateselskaper. Her står det gjerne hvilke låter de vil ha og hvilke artister som skal fremføre dem. Når oppgaven er utlevert løper alle til hvert sitt studio og arbeidet er i gang. Jeg tror vi har hatt med fire låter i MGP, sier Wahl.
Låtskrivere som A1, Sirkus Eliassen, Silya, Hanne Sørvåg, Lene Malin og Lise Karlsnes har deltatt på «Songfarm».
– Folk har skjønt at de ikke trenger å sitte alene å gjøre alt selv. Jeg har inntrykk av at det har eksplodert med norske låtskrivere i det internasjonale markedet de siste årene. Stargate har bidratt til selvtillit, sier Hilde Wahl til NRK.
Verdens største låtskrivercamp
I juni samles også 100 låtskrivere fra hele verden midt i Norge for å snekre sammen gode låter for et internasjonalt publikum. I regi av «Song: Expo» i Trondheim har mange norske låtskrivere møtt plateselskaper og publishere fra hele verden.
– Denne songcampen er den største i verden. Neste år blir det 14 dager med 130 låtskrivere. I tillegg kommer bransjen med sine publishere, sier prosjektleder Leiv Aspén til NRK.
«Norges låtskriverhovedstad»
«Song:Expo» startet opp for tre år siden, og med «Dsign» på eiersiden har de nytt godt av produsentkvartettens studioer i Trondheim, samt internasjonale kontaktnett. I tillegg til campen om sommeren, arrangeres årlig flere regionale camper for å stimulere låtskrivermiljøet i Midt-Norge.
– I utlandet er det helt vanlig at opp til 5–6 stykker samarbeider på en låt. Det gjør vi også på songcamper.
Ifølge Aspén er campen en lokal smeltedigel for internasjonal musikkbransje, og har gjort Trondheim til Norges låtskriverhovedstad.
Møter verdenskjente låtskrivere
Joakim Harestad Haukaas, som nettopp har skrevet en låt på Britney Spears siste album, har deltatt på flere songcamper det siste året.
– «Songfarm 2013» var en fin opplevelse og en veldig gøy og sosial camp hvor det ble laget mange kule låter og etablert nye vennskap, sier han til NRK.
- LES OGSÅ: Hun skriver for Britney
Han forteller at der Songfarm var morsom, har «Song:expo» ført til større ting i ettertid, og omtaler campen som en «elitecamp» som har en haug med proffe studiolokaler til disposisjon.
– På denne campen har man fasiliteter til å mer eller mindre ferdigstille produksjonene, sier han.
Prøver å holde campene små
Musikkforlaget «Waterfall» var først ute med låtskrivercamper i Norge. Allerede på slutten 90-tallet inviterte de utenlandske låtskrivere og artister til Norge for å jobbe i team med sine egne.
– Vi signerte flere låtskrivere og hadde tidlig en co-produksjonsavtale med Universal i England. Vi hadde låter både med Kylie Minogue og «S Club 7» i tillegg til en masse låter plassert hos flere internasjonale artister allerede da. Noen av dem er med oss ennå, sier Kai Robøle i Waterfall Music AS.
Han forteller at låtskrivercampene nå er satt mer i system, og at Waterfall flere år på rad har hatt fire camper i året; to i Oslo, en i LA og en i London.
– Vi prøver å holde campene våre små. Fem team med maks tre personer i hver er den størrelsen vi synes er fornuftig, gjennomførbart og praktisk. Da kan vi gå rundt, lytte og følge deltagerne opp på en ordentlig måte.
– Poenget er ikke å skrive hits
Han sier at campene skal være koselig, inspirerende og praktiske. Her spiser de alle måltider sammen, og det mingles for fullt også når man ikke jobber.
– Poenget med å ha songcamper er ikke å skrive hits. Det er en bonus om vi får det til, men i all hovedsak er låtskrivercamper en fruktbar måte å finne langsiktige samarbeidspartnere på.
– Alle våre låtskrivere har siden i august jobbet mer eller mindre kontinuerlig med å å skrive låter sammen med noen de har truffet på en camp.
Skriver fritt i Stavanger
Også i Stavanger avholdes «leirskole for låtskrivere». Til «Songwriters Circle» har både Chris Barron, Hanne Sørvaag, Simone Larsen, Christian Ingebrigtsen og Tina Dico, som er en av Danmarks største artister, kommet for å kvesse penn og rytmesans.
– Jeg bodd selv i, og skrevet låter i USA. Der ble jeg kastet inn i co-writing hvor jeg satt med fremmede og skrev. Da jeg kom tilbake hadde jeg lyst til å fortsette i Norge, men her fantes ikke noe kultur for det, sier arrangør Arne Hovda.
I forbindelse med at Stavanger var Europeisk kulturhovedstad i 2008 fantes det en del midler for kulturelle aktiviteter. Hovda søkte, og startet opp sin første songcamp, «Songwriters Circle».
– Stort sett er det 12 deltakere som får skrive helt fritt. Vi har vært mest i Stavanger, men har også noen avstikkere til New York og Færøyene.
Flere plateutgivelser
Han forteller at han setter sammen grupper og prøver å matche det slik at det gjerne er en veteran på tekst og melodi, samt en artist og gjerne en lokal norsk artist med litt mindre erfaring på samme gruppe. «Songwriters Circle» har resultert i flere plateutgivelser, ikke bare i Norge.
– Vi var nr. 1 i Belgia i sommer med Ozark Henry. Unni Wilhelmsen har utgitt sanger skrevet her hos oss, og Teitur, som er en dansk/færøysk artist har også hentet inspirasjon hos oss.