Hopp til innhold

NRK rydder sendeskjemaet for realitysatsing

14 deltakere blir tatt med 250 år tilbake i tid, til Bergen anno 1764. Der skal de leve som sine forfedre gjorde, og kjempe om å bli borger i byen. – Det er den største konkurransedrevne realitysatsingen i NRKs historie, sier Unni Ødegård.

Bilder av folk som levde på 1700-tallet
Foto: Ingvild Festervoll Melien / NRK

Unni Ødegård

Prosjektredaktør for Anno, Unni Ødegaard.

Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

«Anno» er et konkurransedrevet reality, der menneskers klassereise og byhistorien til Bergen står i fokus. Det blir NRKs største satsing på lang tid, og den skal sendes hele tre dager i uken i beste sendetid på hovedkanalen.

– Publikumsvanene er i stadig endring, og vi ønsker å brette ut dette prosjektet flere dager i uken for å gi publikum mulighet til å være me i det spennende 1700 talls-universet som vi har laget for dem, sier prosjektredaktør for «Anno», Unni Ødegård.

I programmet skal 14 deltakere, 7 menn og 7 kvinner, leve sammen i Bergen slik byen var i 1764. De starter på bunn av systemet, og skal jobber seg oppover gjennom å løse oppgaver og mestre håndverk. Gjennom turneringer og dueller ryker en etter en deltaker ut av konkurransen, og til slutt står det igjen en vinner, verdig et borgerbrev i byen.

At det ble nettopp Bergen er det mange grunner til.

– Det er mange flotte og historiske byer, og vi vurderte mange. Men Bergen på den tiden var nordens største by, og det startet med en våt drøm om å lage et program på den ikoniske bryggen i Bergen, forteller Ødegård.

– Et risikoprosjekt

NRK har i høst fått hard konkurranse av andre TV-kanaler, og særlig Farmen på TV har hatt rekordhøye seertall. Det er likevel ikke årsaken til at NRK nå henger seg på reality-bølgen

– Vi har ikke kastet oss rundt nå for å stå imot den tøffe konkurransen, for den kommer til å vedvare. Og det tar vi konsekvensene av, men Anno er en del av langsiktig planlegging.

Og med en så stor satsning, flere dager i uken og i beste sendetid, er fallhøyden for programmet stor.

– Det er et kostbart prosjekt som tar mye tid av sendeskjemaet, så det er et risikioprosjekt. Men jeg håper og tror publikum vil Anno og følge med på serien, sier Ødegård.

Helt nytt konsept

At Anno 1764 er et stort prosjekt er det ingen tvil om. Planleggingen av programmet startet allerede for tre år siden, før det tidligere i høst ble produsert av Strix og NRK Hordaland.

– Dette er ikke noe vi har kastet oss rundt med. Vi ønsket oss et stort prosjekt med lengre varighet, og det er et resultat av at vi ville fornye oss og kunne tilby publium større serier, sier Ødegård.

Selv om noen kanskje synes Anno kan minne om eksisterende programmer som Farmen, er det et helt nytt konsept.

– Anno er en helt ny tapning av realitysjangeren. Det har flere lag, og vi trekker trådene mye lenger. Det handler om hvorfor vi lever som vi gjør. Anno er et resultat av at vi ville fornye oss – vi ville gi publikum unike og nye TV-opplevelser, godt NRK-innhold, og vi ville gjøre realitysjangeren til vår helt egen, sier Ødegård.

Men publikum vil også få se situasjoner de er vant med i reality. De mellommenneskelige historiene, og alle slags følelser.

– Det skjer ting mellom mennesker som aldri har møtt hverandre før, og vi får se alle slags følelser, samarbeid, slit, fortvilelse og glede. Det er et knippe med folk som gir en utrolig dynamikk og sterke øyeblikk.

(Saken fortsetter etter videoen)

I Anno skal 14 deltakere leve 250 år tilbake i tid, i Bergen slik det var i år 1764.

Mye kunnskap på kort tid

Selda Ekiz

Programleder for Anno er Selda Ekiz

Foto: Gunnar Grønlund

Selda Ekiz, kjent fra «Newton» og «Barn ingen adgang», skal lede programmet. Hennes rolle er å guide deltakerne gjennom oppgavene de skal utføre, i tillegg til å selv oppdage 1700-tallet. Hvordan slukket man egentlig branner for 250 år siden, og hvordan fikk man borgerbrev, er bare noe av det hun skal lære bort til seerne.

– Jeg binder sammen det deltakerene gjør med hvordan det faktisk var å leve på 1700-tallet. Og hvordan vi lever livene våre i dag, og hvordan vi opplever nåtiden vår, er jo påvirket av det som har skjedd før. Og særlig 1700-tallet har påvirket oss, med den industrielle revolusjonen og opplsyningstida, sier hun.

Hun forteller at seerne kan vente seg deltakere som gjør alt for å klare og stige i gradene, og sammenligner det med de som starter «på gølvet» og med hardt arbeid jobber seg oppover i systemet.

– Anno handler om å måtte lære seg nye ting, og at kunnskap har makt. Vi kommer til å se folk mestre og prøve å lære seg kunnskap på veldig kort tid, som de ikke har vært borti før.

  • Anno har premiere på NRK1 1. januar

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.