Hopp til innhold

Sniktitt: Prince of Persia: The Forgotten Sands

Noen ganger er det trist å se hvor langt ned en klassisk spillserie kan falle, men det er håp.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Denne sniktitten er basert på Xbox360-versjonen og Nintendo Wii-versjonen av The Forgotten Sand.

Ja, jeg vet. Det er sterke ord, og jeg vil minne om at dette tross alt er en sniktitt.

Bakgrunnen for mitt heller sterke utsagn er likevel godt fundamentert, for da jeg fyrte opp sniktittversjonen av spillet på min Xbox360-maskin var det ikke mye som vitnet om et velpolert spill.

Klønete spillmekanikk

Jeg skal holde meg unna åpenbare elementer ved sniktitten som kommer til å være ordnet ved spillets slippdato om en knapp måned, men lista er likevel så lang at det er en underdrivelse å si at jeg er spent på resultatet.

Et hovedelement blant Prince of Persia-spillene er akrobatikken, hvordan kan du styre karakteren fra et punkt til et annet. Gjennom luftige hopp, høye svev og dristige manøvrer forflytter prinsen med flytende lekenhet.

Slik var det i allefall i tidligere spill, The Forgotten Sands har lite av den strømlinjeformede følelsen igjen.

Når prinsen vår henger fra en svingstang-lignende pinne er det ikke lett å forstå når en skal trykke på hoppeknappen for å komme seg videre. Akrobatsystemet som aktiveres ved bruk av LT-knappen på Xbox360 krever noen ganger pinlig nøyaktighet for å fungere, og klarer du det ikke er du rett og slett stuck.

(sniktitten fortsetter under spilltraileren)

Heldigvis, for min egen del, fulgte det med en juksemeny på denne sniktitt-utgaven som har blitt sendt ut til journalister. Denne måtte jeg bruke relativt ofte for å komme meg videre forbi det jeg vil kalle umulige hindre i spillet. Dessverre står det også, "Will not be in final game".

Ny-gammel grafikk

Grafikken markerer også et skille fra det forrige spillet, Prince of Persia fra 2008. Der valgte Ubisoft Montreal å gi spillet en radikal ansiktsløftning med bruk av cell-shading-teknologi. Det gjorde at spillet skilte seg ut fra de andre actionplattformspillene det året.

Nå har studioet gått tilbake til den "gamle" grafikken, og selv om det er mye fint å se på er det heller ikke glimrende.

Så mitt hovedpoeng er dette; etter å ha tatt et spennende visuelt valg ved å bruke cell-shading-teknologi i forrige spill forstår jeg ikke hvorfor utviklerne bak The Forgotten Sands ønsker å se ordinære ut. Spillet er i all hovedsak nå en del av mengden historiske "tredjepersons-action-klarte-spenningsspill", og jeg har tidligere sagt at Assassin's Creed gjorde jobben bedre, også sett i forhold til forrige Prince of Persia-spill.

Stemmeskuespillerne er heller ikke særlig troverdige, de vekker dessverre mer latter enn engasjement hos meg.

Og det gjør jo ikke akkurat underverker for historien som forsøksvis fortelles. Igjen så må jeg påpeke at dette ikke er en ferdig versjon av spillet jeg har prøvd, men det lille jeg fikk med meg av historien var ikke godt fortalt eller godt skrevet.

Helt til slutt så vil jeg bare nevne at dette spillet også kommer på Nintendo Wii, i en da litt modifisert versjon. Etter å ha spilt denne versjonen ble jeg positivt overrasket, for Nintendo-versjonen av spillet hadde for det flyt i akrobatikken. Jeg fikk en god følelse av å fly omkring i omgivelsene, og grafikken var (til Wii å være) meget god.

Au! Vondt i hånda

Likevel er kampsystemet noe som kommer til å gi mange håndleddsskader rundt omkring. Du må svinge (les: riste) kontrollerne for å utføre sverdhugg og slag, noe som betyr store mengder risting på hendene. Og det gjør faktisk vondt i lengden.

Forstår ikke helt hvorfor utviklerne ikke implementerte Wii MotionPlus med en gang, for å få større bevegelseskontroll.

På Nintendo Wii-utgaven vil det forøvrig følge med en flerspillerversjon av det gode gamle Prince of Persia-spillet til SNES (Jippi!!!!!).

Det kan være at Xbox360-kopien Ubisoft har sendt ut til journalister er gammel, om det ikke er tilfellet og dette er så langt utviklingen er kommet per dags dato har utviklerne VELDIG dårlig tid frem mot lansering i mai.

Jeg skal ta i mot den ferdige utgaven av spillet med et åpent sinn, for Prince of Persia: The Forgotten Sands har noen elementer som kan bli spennende.

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz