Hopp til innhold

Klar hjemmeseier

Debutalbumet «Fairytales» blir utgitt 28. mai, men det er allerede lovlig tilgjengelig på MySpace. Det ser ut til å bli en klar hjemmeseier for Alexander Rybak.

Alexander Rybak på Nesoddbåten

Alexander Rybak, her på Nesoddbåten, er klar med sitt debutalbum.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

Alexander Rybak: «Fairytales»

Alexander Rybak: «Fairytales».

Foto: Albumcover

Nå skulle han jo ha gjort mye galt for ikke å selge mye av denne plata. Men det er jo absolutt interessant for de fleste om MGP-vinnerlåta er en enslig svale, eller om den er representativ for plata som helhet.

Som helhet er Fairytales produsert med et åpent, akustisk og lett rufsete lydbilde. Det anser jeg for å være et smart valg, og det kler stemmen hans, og også felespillet, som for øvrig er fremtredende på alle låtene.

Vårsøg på engelsk

Alle låtene, bortsett fra tre, er skrevet av Rybak – enten alene eller sammen med andre. To av låtene er coverlåter, og også de jeg personlig har størst problemer med. Det gjelder «If You Were Gone», som er en gjendikting av «Vårsøg» av Henning Sommero, og også «Song From A Secret Garden» av Rolf Løvland.

«Vårsøg» er så tett knyttet til Sommeros fremføring og stemme at nesten uansett hvem som hadde gjort det, hadde det blitt feil.

Engelsk tekst er heller ikke noe pluss. Løvlands komposisjon «Song From A Secret Garden» er et vakkert stykke musikk, men Rybaks versjon gir ikke så mye ekstra i forhold til Secret Gardens versjon.

Habil popkomponist

Da er jeg mye mer begeistret for de andre låtene på plata. Rybak viser seg som en habil popkomponist, og stemmen hans er god, og passer godt til låtene. Kompet er preget av mye strykere, for øvrig spilt av Rybak selv, og han bruker også fela som et akompagnerende instrument. På denne måten får plata også et tydelig og positivt særpreg.

Selve låtene er ganske varierte, fra ballader som «Abandoned», «If You Were Gone» og «13 Horses» til Jason Mraz-lignende låter som «Funny Little World,» samt gode poplåter som «Kiss And Tell» og «Dolphin». Og selvsagt er jo «Fairytale» med, for de som ennå ikke har fått nok.

Alt i alt er dette et debutalbum som viser en artist med et ganske usedvanlig format, alderen til tross. Han har fortsatt mye å gå på, særlig i valg av coverlåter, som er det som trekker ned her.

Men hvis vi setter Fairytales opp mot debutplatene til alle Idolartistene, er det bare Kurt Nilsen som er en reell sammenligning her. Jeg hadde også ønsket meg noe mer «ekte» komp, og ikke så mye programmering. Det beste med plata er likevel at den apellerer til både unge og eldre, og det er jo slett ikke så dumt.

Personlig favoritt er «Abandoned».

MySpace-anmeldt

Denne anmeldelsen er basert på lytting av komprimerte lydfiler fra MySpace, så jeg kan ikke si noe om lydkvaliteten på det ferdige produktet.

Hør selv: Alexander Rybak på MySpace

Men lyttingen har gitt mersmak, og jeg ser frem til å høre den ferdige CD-en på et godt stereoanlegg.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober