Hopp til innhold

Regjeringen har sviktet realfagene

Nesten ingen av målene i handlingsplanene for å styrke realfagene er nådd, viser en gjennomgang blant norske forskere.

Lærer, matematikk
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Gang etter gang har ulike regjeringer lovet tiltak for at elevene skal bli flinkere i matte og naturfag. Men de blir ikke gjennomført i praksis.

NRKs gjennomgang viser at regjeringens ambisiøse strategiplan for å styrke realfagene, lansert i 2002 , står til stryk.

Innen 2007 skulle ti mål være nådd. Regjeringen feiler på seks av dem.

Les også: - Altfor mange elever gjør det svakt

Fører ikke til resultater

Hos konsulentselskapet Rambøll Management har de gått gjennom planene som skiftende statsråder har hatt ansvaret for.

- Vi greier ikke å påvise noen effekt av tiltakene som er satt i gang. Innsatsen er lite målrettet og kan ikke dokumenteres. Vi kan derfor si at strategiplanen i liten grad fører til resultater, sier avdelingsleder i Rambøll Management, Grete Aspelund.

Organisasjonen Teknisk-naturvitenskapelig forening (Tekna) krever nå mer handling fra Regjeringen.

- Vi synes dette er nedslående opplysninger. Vi etterlyser at Regjeringen følger opp den gode retorikken ut i praksis, sier kommunikasjonsdirektør Tore Westhrin.

Kan tape viktige kontrakter

Regjeringen når blant annet ikke målet om å øke rekrutteringen til universitetene og høyskolene. Matte- og fysikkunnskapene til norske lærere er heller ikke blitt bedre.

Og norske elever gjør det fremdeles dårlig i internasjonale undersøkelser.

Når skiftende utdanningsministre ikke klarer å bedre kårene for realfagene, får det store konsekvenser for Norge, mener Tekna.

- Vi står overfor store utfordringer i nordområdene i vårt samarbeid med Russland om olje- og gass-ressursene. Taper vi kontrakter på grunn av sviktende realfagskompetanse, betyr det store tap for nasjonen Norge, sier Tore Westhrin.

Han krever at Regjeringen legger en milliard kroner ekstra inn i statsbudsjettet for å styrke realfagene.

AKTUELT NÅ