Gang etter gang har ulike regjeringer lovet tiltak for at elevene skal bli flinkere i matte og naturfag. Men de blir ikke gjennomført i praksis.
NRKs gjennomgang viser at regjeringens ambisiøse strategiplan for å styrke realfagene, lansert i 2002 , står til stryk.
Innen 2007 skulle ti mål være nådd. Regjeringen feiler på seks av dem.
Les også:
Fører ikke til resultater
Hos konsulentselskapet Rambøll Management har de gått gjennom planene som skiftende statsråder har hatt ansvaret for.
- Vi greier ikke å påvise noen effekt av tiltakene som er satt i gang. Innsatsen er lite målrettet og kan ikke dokumenteres. Vi kan derfor si at strategiplanen i liten grad fører til resultater, sier avdelingsleder i Rambøll Management, Grete Aspelund.
Organisasjonen Teknisk-naturvitenskapelig forening (Tekna) krever nå mer handling fra Regjeringen.
- Vi synes dette er nedslående opplysninger. Vi etterlyser at Regjeringen følger opp den gode retorikken ut i praksis, sier kommunikasjonsdirektør Tore Westhrin.
Kan tape viktige kontrakter
Regjeringen når blant annet ikke målet om å øke rekrutteringen til universitetene og høyskolene. Matte- og fysikkunnskapene til norske lærere er heller ikke blitt bedre.
Og norske elever gjør det fremdeles dårlig i internasjonale undersøkelser.
Når skiftende utdanningsministre ikke klarer å bedre kårene for realfagene, får det store konsekvenser for Norge, mener Tekna.
- Vi står overfor store utfordringer i nordområdene i vårt samarbeid med Russland om olje- og gass-ressursene. Taper vi kontrakter på grunn av sviktende realfagskompetanse, betyr det store tap for nasjonen Norge, sier Tore Westhrin.
Han krever at Regjeringen legger en milliard kroner ekstra inn i statsbudsjettet for å styrke realfagene.