Mannen som lurte VG trill rundt, sier det hele var ment som en spøk.
Avisa skrev at politiet rykket ut på grunn av den dårlige lukta fra rakfiskbøtta fordi de fryktet at norske Torodd Fuglesteg i leiligheten var død.
Det var naboer som varslet politiet da de kjente lukta, og politiet brøt seg inn ved hjelp av en en rambukk, ifølge VG i går.
VG beklager
Nå viser det seg at historien var en bløff, og VG beklager at de lot seg lure.
Redaksjonssjef Arve Arefjord i VG mener de sjekket opplysningene meget nøye.
- Vi fikk en lang mail fra denne mannen i Glasgow. Vi ringte til ham, og han gjenfortalte svært detaljrikt det som også fremgikk av mailen. Vi fikk oppgitt en kontakt til en person som skal ha varslet politiet om rakfisken i leiligheten. Vi fikk en mail som bekreftet at denne personen hadde ringt politiet, og vi fikk delvis en bekreftelse fra politiet i Glasgow på at det skal ha vært en slik hendelse på stedet i løpet av denne uka, forteller Arefjord.
VG fikk også oppgitt navn og bilde av Torodd Fuglesteg.
- Trodde ikke historien ble trykket
Selv benekter han på telefon til NRK at han forsøkte å lure avisa:
- Jeg trodde aldri den historien kom til å bli trykket. Gjennom hele prosessen tenkte jeg at nå kommer de til å oppdage det. Det var så store hull i saken fra første til siste stund.
Nettradio:
- Hvorfor skrev du dette til VG?
- Som en spøk. Ikke noe mer enn det. Kun en spøk. En fiskeskrøne
- Jeg trodde aldri VG ville gjøre noe på det. Jeg har sendt over seriøse saker til VG, om arbeidsforhold hvor folk har omkommet, og de har ikke gjort noe som helst med det. Og¨så sender jeg over en historie om en rakfisk! Det er absurd. Det er fullstendig absurd, utbryter han.
Fuglesteg benektet i samtalen med NRK at han sendte en utførlig e-mail til VG.
Kokkvold: Saken stinker
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund klandrer VG.
Han tvilte på saken da han leste den.
- Den stinker. Det er ikke bare rakfisken som stinker. Hele historien og måten den fortelles på, gjør at noen burde ha ant uråd. Den var for god til å være sann, sier Kokkvold..
Han regner med at det er mange som i dag koser seg over hvor lett det er å lure selv et stort ledende medium som VG, og at skadefryden har bredt seg ikke minst blant konkurrentene.