Rauma-ordfører Lars Olav Hustad er kritisk til utsettelse.
Foto: Bernt Baltzersen / NRKLastebilnæringen reagerer sterkt på forslaget om å nedprioritere opprusting av europaveien gjennom Romsdalen, og heller satse på strekningen Tingvoll-Meisingset.
Forslaget, som er til høring, innebærer at Romsdalen ikke blir inkludert i Nasjonal Transportplan (NTP) før perioden 2018 til 2022. Rauma-ordfører Lars Olav Hustad sier de ikke kan godta dette, og får medhold fra lastebileierforbundet.
Større behov
– Jeg synes ikke noe om dette forslaget. Det ble sagt at Romsdalen skulle prioriteres ved forrige rullering, men den gang ble det bytta plass med Vågstranda og Tresfjordsbroa – noe vi for så vidt var enig i, under forutsetning av at Romsdalen skulle bli prioritert i 2014/17. Nå kommer opprustningen der i 2018/22 i stedet, og det kan vi ikke leve med, sier Hustad.
Han understreker at ønsker alt godt for Meisingset/Tingvoll, men sier Romsdalen har mye større trafikkbelastning og derav større behov for opprusting.
– Romsdalen kommer til å bli stengt
Transportør Svein Kroken tror europaveien gjennom Romsdalen blir stengt ved første snøfall.
Foto: Gunnar Sandvik / NRKMeldingen om at trafikantene i Romsdalen kanskje må belage seg på enda flere år med trafikkfarlig og dårlig vei faller i dårlig jord hos lastebilnæringen.
– Dette er tross alt den viktigste transportveien, sier transportør Svein Kroken.
– Problemet er at Romsdalen er så smal, bratt og kurvete at den egner seg svært dårlig som vintervei. Romsdalen kommer til å bli stengt ved første snøfall, ettersom det verken fins to kjørebaner eller omkjøringsalternativ.
Kroken understreker at mengden vogntog kombinert med smal vei gir stor sannsynlighet for alvorlige ulykker.
Oppbrukt hell
Ivar Hol i Statens vegvesen mener også at en ikke kan vente særlig lenge med å oppgradere Romsdalen.
– Tungtrafikken øker fra år til år, og det begynner å haste i Romsdalen. Jeg er veldig glad for at vi har unngått store ulykker til nå, men jeg er redd for at hellet er oppbrukt, sier Hol.
Saken fortsetter under bildet
I Nasjonal Transportplan blir veien mellom Tingvoll og Meisingset prioritert foran europaveien gjennom Romsdalen.
Foto: Bernt SmedsrudReagerer kraftig
Tingvoll-ordfører Peder Aasprang er leder i styringsgruppa for riksveg 70, og taler lastebilnæringa og Rauma-ordfører Lars Olav Hustad midt imot.
Han mener nemlig at det er Tingvoll/Meisingset sin til tur til å få veiopprusting.
– Vi reagerer ganske sterkt på kravet om å prioritere Romsdalen. Tingvoll/Meisingset har stått på prioriteringslista lenge, og ble flytta til fordel for Tresfjordbrua. Nå mener vi det er vår tur, sier Aasprang.
– Det blir argumentert med at europaveien gjennom Romsdal har større behov for utbedring?
Tingvoll-ordfører Peder Aasprang føler ikke at europaveien i Romsdalen fortjener å bli prioritert foran Tingvoll.
Foto: Gunnar Sandvik– Det skjønner vi, siden Romsdalsveien er en eksportvei for Molde-området. Likevel – riksvei 70 er en eksportvei for Kristiansund og for nordmørsområdet. Veistandarden vår har vært så dårlig over såpass lang tid at trafikken har gått ned.
Ordføreren forteller at det er strekningen fra Saghøgda til Meisingset som trenger utbedring. Veien trenger 8,5 meters bredde og gule striper i midten, og Asprang sier dette vil være billigere enn å ruste opp Romsdalen.
– I 2006 ble kostnaden anslått til 230 millioner kroner. Pris og veibredde har nok økt litt siden den gang, og en kan nok vente seg at prosjektet i Tingvoll vil koste opp mot 400 millioner kroner.