Klubben fremstår mer som en markedsavdeling enn en fotballklubb. Denne kraftsalven kommer fra Frode Isachsen som i flere år var Vikings pressekontakt og som fortsatt har verv i klubben.
Men først og fremst er Isachsen en Viking-supporter som føler at klubben i hans hjerte har mistet personligheten sin.
- Vikings idegrunnlag er entusiasme, følelser og vennskap. Jeg føler at det ikke viser igjen i samfunnet. Når Viking snakker til meg i dag handler det om andre verdier, nemlig penger, makt og ære.
Identitetsløs
Frode Isachsen er oppriktig glad i Viking og har i mange år hatt forskjellige verv i klubben, blant annet som pressekontakt. Han har hatt mange flotte øyblikk med laget i sitt hjerte, men nå mener han byens stolthet er blitt alvorlig syk. Vikings sjel og peronlighet har lidd en langsom død de siste årene, mener Isachsen.
- Personligheten til Viking er i ferd med å forsvinne. Jeg opplever en klubb som er identitetsløs. Når klubben snakker til meg som menneske opplever jeg at de snakker om penger, budsjetter og økonomisk overskudd.
|
Ser de etter sjelen? Brede Hangeland og Kristian Sørli fra Viking sammen med Steffen Iversen fra Vålerenga i kampen på Viking stadion som endte 1 - 1. Foto: Alf Ove Hansen/Scanpix |
Fra fotballklubb til markedsavdeling
Isachsen har både sett og påpekt denne utviklingen for Viking i flere år. Men nå synes han det har blitt riktig ille. Da Viking flyttet fra Eiganes til den nye stadioen i Jåttåvågen, glemte fotballklubben å ta sjela si med på flyttelasset.
- Jeg føler Viking går fra å være en fotballklubb til å bli en markedsavdeling. Ingen vanlige folk har lyst til å melde seg inn i en markedsavdeling eller gå og se på en markedsavdeling. Det de har lyst å se er en fotballklubb. En klubb med et stort hjerte som spiller fotball det lukter svette av og som du der begeistret for og glad i. Feilen er rett og slett at de kommuniserer feil identitet.
Av
Øystein Otterdal og
Siri Bjelland Berven