Det kan bli mer vanlig at flyselskapene sier opp avtalen om flyruter før anbudsperioden er over.
Av Leif Inge Larssen
|
Passasjerene skal ikke tape på at Widerøe har kastet kortene. |
Det tror førsteamanuensis Frode Steen ved Handelshøyskolen i Bergen.
Han er ikke overrasket over at Widerøe nå har sagt opp ruter i Finnmark.
– Fire år er en lang periode. Hvis det skjer store endringer i markedet etter en tøff anbudsrunde, har selskapene lite å gå på, påpeker Frode Steen.
Flere har gitt seg
Når næringslivet i et område går dårlig, kan det ha mye å si for hvor mange passasjerer som benytter enkelte flyruter. Og Widerøe er ikke alene om å si opp kontrakter om flyruter. Norwegian sa opp tre flyruter i Nord-Norge før de begynte å trafikkere dem. Guard Air måtte gi opp å fly til Røst, og gikk konkurs like etterpå.
Men passasjerene vil ikke bli skadelidende når et selskap sier opp ruter, mens Staten kan risikere å betale mer. Det sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Arnfinn Ellingsen.
Når det nå lyses ut nytt anbud på de rutene Widerøe har sagt opp i Finnmark, er det likevel fullt mulig at det blir Widerøe som får drive rutene videre. De har full rett til å legge inn et nytt anbud på lik linje med andre flyselskaper.
Store fortrinn
Førsteamanuensis Frode Steen ser ikke for seg at Widerøe skal miste sitt hegemoni som den dominerende operatøren på kortbanenettet i Nord-Norge:
– Widerøe har en god produktivitet og en grei driftsstruktur, og de har gjort en god jobb. De har fordelen av å ha et stort nett, og er blant annet koblet opp mot SAS. Det gjør det lettere å foretrekke Widerøe, sier Steen.