skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

Tviler på jagerfly-bevis

Mye tyder på at Mehamnkommisjonen ikke har funnet bevis på at britiske jagerfly var ved ulykkesstedet da et Widerøe-fly styrtet utenfor Gamvik 11. mars 1982.

Publisert 16.09.2005 06:50.
Av Eirik Palm

15 mennesker mistet livet i ulykka, og en av teoriene har vært at britiske jagerfly som deltok på Nato-øvelse, var på stedet på ulykkestidspunktet. Men Inger Luther i pårørendegruppa tviler på at det blir bevist i den nye Mehamnrapporten.

– Personlig tror jeg ikke det. Det ville forbause meg stort. Men hvor de ville plassere alle de vitneutsagnene som er gjort omkring de to Harrierne i sin konklusjon, vet jeg ikke.

Tirsdag

Tirsdag legger Mehamnkommisjonen fram rapporten sin. På bakgrunn av det som har kommet fram under høringer i Norge og i London, tyder mye på at kommisjonen ikke har noen funnet kobling mellom ulykka og britiske jagerfly på ulovlig tokt på ulykkestidspunktet.
Kommisjonen vil ikke kommentere rapporten i forkant av overleveringa, men kommisjonsleder Gaute Gregusson uttrykte seg slik under et intervju som ble gjort i slutten av mai i år.

- Ikke fantasihistorier

- Vi nærmer oss og kan nok lettere utelukke en del muligheter, enn vi i øyeblikket kan peke på en eksakt årsak.

– Men dere vil kunne slå fast at det og det hendelsesforløpet er mer sannsynlig enn andre?

– Det kan vi nok gjøre, ja.

– Hva har vitnene sett?

– Vi har avhørt godt over 200. Ikke alle har forklart seg om flyvebevegelser, naturligvis, men svært mange av dem har sett fly i området. Vårt spørsmål er jo på hvilket tidspunkt har de sett disse flyene og hvilke fly var det de så.

– Vet dere hva de har sett? Kan dere avvise noen av disse vitnene?

– Det vil jeg ikke si at vi kan. Det er vitner som har forklart seg om observasjoner de har gjort. Det er i hvert fall ikke fantasihistorier så langt vi kan ettergå det. I farten kommer jeg bare på ett tilfelle hvor man kan snakke om en fantasihistorie.

– Men erindringsforskyvelse har dere snakket mye om?

– Det er et fenomen som må tas i betraktning. Det har gått mange år siden ulykka. Enkelte vitner er helt nye etter over 20 år, andre har forklart seg kort tid etter ulykka, og igjen fem år etter ulykka og igjen 20 år etter ulykka. Og der kan man registrere at erindringsforskyving kan forekomme, ja, sa Gregusson.

Verkebyll

De tidligere granskingene av ulykka konkluderte med at sterk turbulens kombinert med uheldig rorbruk førte til at havariet. Men mange vitner har forklart at de har sett fremmede fly på ulykkestidspunktet. Da ulykka skjedde, foregikk det en stor militærøvelse, og sentrale folk i Forsvaret har hevdet at det var ulovlig flyaktivitet den aktuelle dagen. Samme dag som ulykka skjedde, nødlandet et britisk Harrier-fly i Bardufoss. Mistanken har falt på at britiske jagere var ved ulykkesstedet. I 2002, etter en Brennpunktdokumentar, ble det vedtatt ny gransking.

Mehamnulykka har i alle år vært en verkebyll. Vitner, etterlatte og hele lokalsamfunn føler at de ikke har blitt tatt alvorlig, og at de ikke har fått noe klart svar. Omlag 20 pårørende er tilstede under overleveringa.

– Vi er jo veldig spente. Men mitt inntrykk er at både jeg selv og andre jeg snakker med, prøver å nullstille oss i forhold til forventningene vi har, sier Inger Luther.

Bakgrunn: Gåten LN BNK (12.01.2004)
Siste saker:
Flere saker: ALT OM MEHAMNULYKKEN

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no