skilleVæret enkelskilleSendingene i Troms og Finnmarkskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark > Mehamnulykken Sist oppdatert 12:36
 

- Kommisjonen var for godtroende

De pårørende etter Mehamn-ulykken er på ingen måte fornøyd med konklusjonen som Stortingets Mehamn-kommisjon kommer med.

Publisert 20.09.2005 11:34. Oppdatert 20.09.2005 12:34.
Av Per Christensen, NTB

Inger Luther (bildet over) representerer de pårørende etter ulykken. Både Luther og Karin Hovring, enken etter Widerøe-kaptein Per Christian Hovring, mener det fortsatt er ubesvarte spørsmål om ulykken, framfor alt bevegelsene til to britiske Harrier-fly som angivelig var i området da Twin Otter-maskinen gikk ned.

HARRIER: Et fly av denne typen har vært i søkelyset i forbindelse med ulykken.
- En rekke vitner har sett disse to flyene, og ulike opplysninger fra mange steder gjør at dette sporet ikke kan avskrives. Det er rett og slett for mye til at det kan dreie seg om tilfeldigheter. Kommisjonen kommer med en offisiell forklaring, men blant folk i Nord-Norge er den mest logiske årsaken at flyet ble truffet av noe i luften, sier Luther til NTB. Hovring, som presiserer at hun ikke snakker på vegne av de pårørende, mener at det på 1980-tallet forgikk så mye hemmelig militær virksomhet i Nord-Norge at det er lagt et lokk på denne delen av Mehamn-granskingen. Hun sier at kommisjonen var for godtroende da den var i London for å granske Harrier-flyenes rute skjebnedagen 11. mars 1982.


Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 

Den fryktelige dagen

Dette er det siste bildet som ble tatt av Widerøes LN-BNK i rutetrafikk. Bildet ble tatt havaridagen 11. mars 1982.

Gåten LN BNK

Den nye Mehamnkommisjonen har allerede nå fått ryddet opp i en del rykter og spekulasjoner.

Får vi nå vite sannheten?

Det store spørsmålet er hvem som visste hva som foregikk, og hvorfor denne informasjonen ikke er formidlet videre – har myndighetene kjent til dette uten å fortelle sannheten? Les Brennpunkt-redaktør Morten Møller Warmedals lederkommentar.

Teori om krasj med jagerfly svekkes

Flere av vitnene som forklarer seg for Mehamn­kommi­sjonen avviser at et britisk jagerfly krasjet med Twin Otter-flyet som styrtet i havet utenfor Gamvik i mars 1982.

Avviser dekkoperasjon

Tidligere sjef på Bardufoss flystasjon avviser muligheten for en dekkoperasjon som skulle skjule at et britisk jagerfly var innblandet i Mehamnulykken.

Ny Mehamnkommisjon

Stortingets presidentskap har oppnevnt tidligere førstelagmann Gaute Gregusson fra Tromsø til leder av granskningskommisjonen for Mehamnulykken. Her er hele lista over medlemmer og kommisjonens mandat.

Vardøradaren registrerte fremmed fly

Vardøradaren registrerte fremmed fly på havaritidspunktet for Mehamnulykken. Observasjonen er ikke nevnt i havarirapportene.

Pårørende lettet over ny kommisjon

De pårørende er lettet over at det skal oppnevnes en ny granskningskommisjon etter Mehamnulykken i 1982.

Havarikommisjonen står på sitt

Leder av havari-kommisjonen som etterforsket Mehamn-ulykken, pensjonert generalløytnant Wilhelm Mohr, avviser at de har holdt noe skjult.

Ny gransking av Mehamnulykken

Samferdsels-departementet har vedtatt å gjennomføre en ny gransking av Mehamn-ulykken. De opplysninger som er kommet fram i de siste dagene må tas på alvor, sier samferdselsminister Torhild Skogsholm.
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no