Kollisjonsteorien styrketDe motorsakkyndige i Utvik Senior-saka mener båtmotoren gikk for full fart bakover da fiskebåten havarerte utenfor Senja 17.februar 1978. Båten har også kollisjonsskader, mener de sakkyndige. Av Nina Einem. Publisert 12.01.2004 12:48. Oppdatert 12.01.2004 15:17.Da fiskebåten utvik Senior gikk ned, sto motoren i revers.
Det er etter det NRK vet konklusjonen i rapporter som blir lagt fram i dag. Dette samsvarer med det motorkyndige og fiskere så på bildene av propellen da motoren ble funnet i april 2002. Skader på motoren tyder på at den har sunket raskt og ett av propellbladene er blitt bøyd i sammenstøt med havbunnen.
Kan underbygge kollisjonsteoriFunnet kan indikere at Utvik Senior forsøkte å unngå et sammenstøt ved å reversere motoren før båten gikk ned. En av teoriene i ettertid har vært at Utvik Senior kolliderte med et fremmed fartøy, og at det var grunnen til at båten gikk ned.
Skadet før den sankDe siste undersøkelsene er utført av David Ellin ved The Test House ved Cambridge og overingeniør Knut Strengelsrud. Begge er oppnevnt som sakkyndige. Begge de sakkyndige mener Utvik Senior ble utsatt for skader på styrbord side før båten gikk ned.
Strengelsrud skriver i sin konklusjon at båten har blitt påført en sterk støtbelastning mot styrbord side. Skadene er så store at verken bølger eller et sammenstøt med havbunnen kan være årsaken, mener han. Ellin i Cambridge mener også at de skadene som er funnet på vrakrestene neppe kan skyldes sammenstøtet med havbunnen. I rapporten går det fram at flere funn indikerte også at fartøyets fremre del har fått skader før sammenstøtet med havbunnen.
Granskingskommisjonen vil ikke kommentere rapportene før arbeidet avsluttes.
Siste saker:
|