Hopp til innhold

Nytt nei til Namsosbanen

Håpet om at utvinning av mineralet aplitt skal gi nytt liv til jernbanen i Namsos er borte. Opprustninga av banen blir for dyr, mener Jernbaneverket.

Namsosbanen
Foto: Heidi Rian

Ei opprustning av Namsosbanen vil koste mellom 150 og 250 millioner kroner.

Selskapet Heli Utvikling skal utvinne aplitten i Namsskogan, og produktutvikler Hallvard Eide mener at transport av mineralet fra Namsskogan til utskipingshavn i Namsos være urealistisk i første omgang.

- Så lenge Namsosbanen ikke er i såpass stand at vi kan frakte ut de mengdene vi har behov for, så sier det seg selv at vi ikke kan bruke den, sier Eide.

Mosjøen danker ut Namsos

Alternativet for Heli Utvikling er nå jernbanetransport til havna i Mosjøen i Nordland.

Dette er dårlig nytt for Namsos kommune. I formannskapet i går gikk politikerne inn for å bruke kiskaia til utskiping av aplitt, og politikerne håpet at aplitten ville bety et næringsløft for by og omland.

Ordfører Morten Stene er derfor svært skuffa.

- Dersom Heli Utvikling velger Mosjøen, så mister vi jo muligheten til å få frakta aplitten til Namsos, og da ser ikke jeg hensikten med at vi skal jobbe videre med dette, sier Stene.

Aplitt er et mineral som brukes til å forsterke betong-og sementelementer, og det er enorme forekomster i Namsskogan. I Finnvolldalen er det aplitt som kan være drivverdig i 300 år.

Aplitt i Finnvolddalen
Foto: Espen Sandmo, NRK

Store transportbehov

Heli Utvikling trenger et utskipingssted for opp mot en million tonn av bergarten hvert år.

Seniorrådgiver Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket sier at Mosjøen er det klart billigste alternativet.

- Her ligger det allerede et jernbanespor som det går daglig trafikk på, og det vil være langt billigere å starte opp her enn i Namsos, sier Kregnes.

Men Heli Utvikling stenger ikke døren helt. Dersom selskapet får til et fremtidig uttak på 1,5 millioner tonn årlig, så vil det være behov for flere utskipningssteder.

- Vi har et stort transportbehov, og vi er helt klart interessert i å ha en åpning på begge steder, sier Hallvard Eide.