Hopp til innhold

Ny person siktet etter togulykken

Vestfoldpolitiet har tatt ut siktelse også mot den andre lokføreren etter at et NSB-tog sporet av ved Nykirke i midten av februar.

testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand

Det var under testkjøring at NSBs nye tog Flirt sporet av på Vestfoldbanen. Nå er begge lokførerne siktet.

Foto: Peder Gjersøe / Scanpix

Fra før er en annen lokfører også siktet, etter at et av NSBs prestisjetog «Flirt» sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen 15. februar.

– Vi har valgt å også sikte den andre lokføreren som befant seg på toget. Siktelsen er den samme, som går på grov uforstand i tjenesten. Jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på siktelsen av hensyn til etterforskningen, sier politiadvokat i Vestfold politidistrikt Thomas Kragelund til NRK.

Politiet etterforsker fortsatt saken bredt, samtidig som Statens havarikommisjon jobber med sine undersøkelser.

De foreløpige undersøkelsene til Havarikommisjonen viser at det ikke var teknisk svikt som førte til ulykken, men de har fortsatt ikke fått undersøkt togsettet tilstrekkelig.

To vogner av de havarerte vognene

To vogner av de havarerte vognene.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Blir kalt inn til nye avhør

Thomas Kragelund

Thomas Kragelund forteller at begge lokførerne blir kalt inn til nye avhør.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Politiadvokat Thomas Kragelund forteller videre at begge lokførerne har vært inne til avhør, men at de vil bli kalt inn til nye avhør.

– Det som er sentralt i etterforskningsarbeidet, er om det foreligger brukerfeil, feil på infrastrukturen eller feil med selve togsettet. Så langt har ikke vi funnet feil ved selve infrastrukturen. Når det gjelder skilting på stedet, har vi ikke trukket noen konklusjon.

– Det gjenstår en rekke undersøkelser, blant annet av togmateriale. Vi er derfor forsiktige med å konkludere med hva som skyldtes ulykken. Vi har tatt en blodprøve av en av lokførerne, men vi har ingen grunn til å tro at rus har vært en årsak.

Skilt manglet

Havarikommisjonen har slått fast at toget kjørte i 135 kilometer i timen før bremsene ble aktivert og det sporet av. Vestfoldpolitiet vil ikke bekrefte dette overfor NRK.

– Det jeg imidlertid kan bekrefte er at togsettet har holdt en høyere hastighet enn det som er angitt på stedet. Men av hensyn til etterforskningen ønsker jeg ikke å gå ut med hvilken fart vi mener toget holdt på ulykkestidspunktet, sier Kragelund.

Politiet har tidligere, på generelt grunnlag, fortalt at det er hjemmel i Jernbaneloven og tilhørende forskrifter for at man kan straffes for å kjøre for fort med tog.

Lørdag kom det imidlertid frem at et skilt som varsler lokførere om at de må sette ned farten, manglet på ulykkesstrekningen på Vestfoldbanen.

Vestfoldbanen

Slik så toget ut like etter ulykken.

Foto: Peder Gjersøe / SCANPIX