Hopp til innhold

80.000 fikk feil strømregning

Nær én av syv Hafslund-kunder i Oslo og Akershus har blitt feilfakturert i juli på grunn av en tastefeil. Beløpene er opptil flere tusen kroner.

Hafslund

Strømselskapet Hafslund beklager og sender ut brev og ny faktura til de berørte kundene i disse dager.

Foto: Bendiksby, Terje, Terje Bendiksby / SCANPIX

Katarina Finneng

Informasjonssjef i Hafslund Katarina Finneng

Foto: Hafslund

Hafslund skriver i en pressemelding at flere av kundene deres i Oslo og Akershus har blitt feilfakturert.

Hafslund har 550.000 strømkunder i Oslo og Akershus. Det vil si at nær én av syv kunder har fått feil regning.

"Det har oppstått en feil mellom pris og forbruksperiode ved faktureringen", skriver Hafslund på sin nettside.

Kontrollrutinene skjerpet

Feilen skyldes en menneskelig tastefeil, og kunder har både fått for høye og for lave regninger.

For privatkunder dreier det seg om noen hundre kroner for mye eller for lite, for bedriftskunder er beløpene på noen tusen.

– Dette er ikke bra. Vi har allerede innført kontroll av historikken på en annen måte enn tidligere, slik at vi ytterligere har redusert risikoen for at denne menneskelige feilen skal skje på nytt, sier informasjonssjef i Hafslund Katarina Finneng til NRK.

Kundene varslet selv om feilen

– Vi ble gjort oppmerksomme på feilen av kunder som undret seg over hvorfor fakturaen ikke stemte med deres forventninger, sier Finneng.

Strømselskapet beklager og sender ut brev til de berørte kundene i disse dager.

Ifølge Hafslund vil feilen bli rettet opp gjennom at det sendes ut en ny korrekt faktura. Dersom man allerede har betalt kan man se bort fra den nye, og feilen skal da rettes på neste ordinære faktura.