Politikerne i formannskapet i Arendal sa torsdag formiddag ja til planene om å bygge ut flyplassen på Gullknapp.
Men både SV og Venstre protesterte og mente at det er feil å gjennomføre en utbygging som gjør at fly med 50 passasjer kan ta av og lande på Gullknapp.
– Det er ikke svært positivt og nødvendig for Arendal å få en lufthavn i vår region. Næringslivet har snakket om at de trenger en flyrute. Næringssjefen har tydeligvis skrevet denne saken og noen næringslivsinteresser har signalisert at det er ønske om en flyplass. Noen har snakket om større charterfly og jeg har skjønt at dette kan være aktuelt om noen år. Men ut fra både beliggenheten til flyplassen og klima- og miljøperspektivet som ligger i norsk lufttransport, så mener vi at det ikke er riktig politikk å bygge ut Gullknapp.
Det sa Rune Sævre (SV) i formannskapet i dag.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Åpner neste år
Venstre er imidlertid positiv til de første planene rundt Gullknapp.
Partiet kan godta at Gullknapp blir en flyplass som kan håndtere småfly med 9 passasjerer, men er sterkt imot at flyplassen skal bli stor.
– Vi er meget skeptiske til byggetrinn 2 på Gullknapp. Vi ser ikke behov for en større flyplass på Gullknapp. Vi stemte også imot de ni millionene som Arendal kommune la inn i aksjekapital. Vi ønsker å gi en mulighet for småtrafikken som kan være veldig nyttig for folk i området her som arbeider i olja og for andre bedrifter, men samtidig vil vi gi et signal om at det ikke er noen vits i å bygge ut noe større, sa Venstres Jan Kløvstad i formannskapet.
Arendal lufthavn Gullknapp skal åpnes neste år, og planen er å starte flyvninger med småfly med 9 passasjerer til Bergen og Stavanger.
Planene er at Gullknapp fra 2014 kan ta imot småfly med inntil 9 personer.
I 2016 skal rullebanen være bygget videre ut til å ta fly med opptil 50 passasjerer.