Hopp til innhold

Liten bygd tjener penger på uhell

Det lønner seg å få et gammelt krigsskip i fjærsteinene.

Krysseren Murmansk

Den 211 meter lange utrangerte krysseren «Murmansk» slet seg under slep julaften i 1994.

Foto: Gunnar Sætra / NTB scanpix

«Aldri så galt at det ikke er godt for noe», heter et ordtak. Og i Sørvær i Finnmark finner vi et godt bevis på akkurat det.

Her har nemlig det stadig mer omfattende arbeidet med å fjerne den utrangerte russiske krysseren «Murmansk» skapt positive lokale ringvirkninger.

Var på vei til India

Det 211 meter lange krigsskipet havnet i fjærsteinene ved Sørvær i Vest-Finnmark julaften 1994 etter å ha slitt seg fra et slep på vei til opphogging i India.

Siden den gang har det vært en lang kamp for lokalbefolkningen, før det ble vedtatt at vraket skulle fjernes.

Men arbeidet med vrakfjerningen har vært omfattende og har tatt lengre tid enn beregnet. Og det har ikke bare vært negativt.

– Har betydd mye

Særlig merkes det hos dem som driver butikk i det lille lokalsamfunnet på finnmarkskysten.

Varelageret på Joker i Sørvær skal etterfylles. For her går matvarene raskt ut av hylla. Fiskeri, turistfiske – og ferskest – anleggsarbeiderne som skal fjerne Murmansk, er flittige kunder på den lille butikken i havgapet.

– Det har betydd mye for oss. Økt arbeidsmengde og omsetning har gjort at vi blant annet har ansatt én ekstra person her på butikken. Og alt skyldes arbeidet med vraket, sier medeier i Joker Sørvær, Laila Granholm til NRK.

Og økt omsetning har muliggjort oppussing av butikken for en halv million kroner.

– Det må jo se fint ut her, sier hun.

Bruker penger lokalt

Etter planen skulle det store vraket vært fjernet i fjor sommer. Men nå kan arbeidene strekke seg ut til sommeren 2013.

Se video:

Video Tjener fett på gammelt skipsvrak

Å fjerne vraket av krysseren Murmansk fra fjæresteinene på Sørøya på en miljøvennlig måte, har bydd på problemer for selskapet som tok jobben. De lager en tørrdokk rundt vraket slik at vannet kan pumpes ut. Deretter skal skipet demonteres og fraktes bort i deler for gjenvinning. Foto: Allan Klo, NRK.

For oppdragsgiveren Kystverket har lokale ringvirkninger vært viktig.

– Vi ser at entreprenøren kjøper tjenester i lokalmiljøet og i regionen. Det er viktig for Sørvær og for oss, sier senioringeniør i Kystverket, Atle Barstad til NRK.

– Vil savne arbeiderne

Om et drøyt år vil vraket av Murmansk være fjernet. Det samme vil den kunstige tørrdokken der opphuggingen skal skje til sommeren.

– Vi setter pris på å ha folk her. Og vi vil kanskje savne dem når de forlater oss, sier Else Svendsen – innbygger i Sørvær.

Det samme mener ordføreren.

– Det vil bli stille her. Men målet vil da være oppnådd ved at vraket er fjernet. Og det må vi ikke glemme. Det var hovedhensikten, sier ordfører i Hasvik kommune, Eva Husby (Ap).

Sørvær
Foto: NRK

Flere nyheter fra Troms og Finnmark