Hopp til innhold

Frykter helseskader – ønsker pause i dataspillingen

Pårørende vil ha begrensninger i hvor mye spilleavhengige kan få spille data.

Gutt spiller World of Warcraft

Illustrasjonsfoto av gutt som spiller World of Warcraft.

Foto: NIGEL TREBLIN / AFP

Åse Mette Østland fra foreningen Spilleavhengighet Norge mener at å spille data i flere timer sammenhengende ikke er sunt, og hun ønsker noen tiltak som begrenser spillingen.

Tall fra hjelpelinjen for spilleavhengige viser at dataspill øker mest, og særlig er online rollespill utfordringen.

Som en besettelse

Dataspill er i stadig vekst og stadig flere aldersgrupper spiller, viser en nylig rapport fra medietilsynet.

For de fleste er det en hobby som kan gi gode opplevelser på linje med filmer og bøker. For andre blir det en som en besettelse de ikke kan gi slipp på.

Åse Mette Østland stod fram i fjor å fortalte om hvor mye sønnen Magnus slet med avhengigheten til spillet World of Warcraft.

– Han var lei det livet han hadde med å være spillavhengig, og fant ut at han hadde to valg. Enten å slutte å spille eller å ta livet sitt, fordi han ikke orket mer. Heldigvis valgte han å slutte å spille, sier hun til NRK.

Akkurat nå er det også kommet ut en ny utvidelsespakke til World of Warcraft kalt «Mists of Pandaria».

Artikkelen fortsetter under videoen.

Video Spillegalskap

Se hvordan Magnus slet med spilleavhengigheten.

Påminnelse om pause

I Asia er det flere som har spilt seg i hjel etter over et døgns sammenhengende spilling.

Nå ønsker Østland og Spillavhengighet Norge å begrense muligheten til å spille i flere timer sammenhengende.

Et spill som allerede sier ifra hvis du spiller i flere timer er snikespillet Metal Gear Solid 4. Her får du beskjed på skjermen og det synes Østland kunne fungert godt.

– I sånne spill blir man helt oppslukt av spillet, og mister helt tidsbegrepet. Så det kunne vært greit med en påminnelse om at nå har man spilt i to eller tre timer, og nå bør du ta en pause. Absolutt, sier Østland til NRK.

I Kina er det slik at karakteren din i World of Warcraft blir dårligere etter flere timer og tvinger deg til å ta en pause. Også det kan være verdt å prøve ut mener Østland.

– Jeg vil si det er en positiv ting, fordi karakteren blir sliten og ikke orker mer. Og da blir de tvunget til å ta en pause fra spillet slik at karakteren får bygget seg opp, sier hun.

Noen begrensninger

Solid Snake i Metal Gear Solid 4

Karakteren« Solid Snake »er blitt gammel i spillet Metal Gear Solid 4 og anbefaler derfor kanskje spilleren om å ta en pause etter 2-3 timer. Siden han sniker seg rundt alene er det lettere å la han hvile seg også, mener professor i spilldesign.

Foto: Kojima Prod/Konami

Professor i spilldesign ved NTNU, Alf Inge Wang, ser noen begrensninger med forslagene. Han mener det er vanskelig å gjennomføre en slik løsning på et spill der flere spiller sammen, og er avhengig av hverandre for å fullføre et oppdrag.

– Da er det litt vanskeligere å si at den ene spilleren ikke kan spille lenger, og ødelegge oppdraget for de andre, sier han til NRK.

Men Wang er absolutt åpen på at pauser i spill kan fungere godt. Men da må hele spillindustrien begynner med det.

Han mener at å legge inn en pause og gjøre det til en del av spillet, slik at det for eksempel er naturlig at spillkarakteren blir sliten etter en stund, er en bedre løsning enn pauser.

– Det er mye bedre enn at det bare dukker opp en beskjed om at nå må du ta en pause. Da tror jeg spilleren blir ganske irritert.

Uaktuelt for Sony

Playstation 3 og BlueRay

Metal Gear Solid 4 er kun på Play Station 3, men Sony vil ikke pålegge utviklere å legge inn pauser i spillene.

Foto: Sony

Metal Gear Solid 4 er et Play Station spill, men foreløpig er det ikke aktuelt for Sony PlayStation å pålegge de som lager spill til dem å legge inn pauser. Likevel synes pressetalsmann Marius Steen at ideene er gode.

– Jeg hadde sett på det som et positivt element, men det er spillutvikleren selv som bestemmer om han vil legge ut advarsler i spillopplevelsen, sier han til NRK.

Han sier at Sony, som konsolleieren og utgiver passer på at de gir en advarsel og anbefaling til pauser når spill starter opp.

NRK har også vært i kontakt med Blizzard som lager onlinespillet World of Warcraft, men fikk ingen kommentar.