Hopp til innhold

Vellykket Max Manus

"Max Manus" er en god og sannferdig film. Men filmen er ikke helt ekte, mener NRKs anmelder.

Aksel Hennie i "Max Manus".

Aksel Hennie i 'Max Manus'.

Foto: Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Filmkameratene AS

5 stjerner

To kamerater i Sandefjord har lekt seg med film og redigeringsutstyr siden de var små. Nå er de debuterende spillefilmregissører med en av norsk films dyreste og mest prestisjefylte produksjoner. De heter Joachim Rønning og Espen Sandberg. Filmen er ”Max Manus”.

De har fått det til. ”Max Manus” er en god film. Den ser sannferdig ut. Episodene er slik heltene selv har fortalt oss og historikere har bekreftet. Typene er til å tro på, og de er visst litt billedlike.

Men filmen er ikke helt ekte. For å få til likheten og koloritten brukes det parykker med til dels unaturlig hårfeste, Kong Haakon har falsk bart, en av sabortørene er blendende ”ny” i hårfargen. I et bilde er snøen også kunstig. Litt for mange av de historisk riktige klærne, ser ubrukte ut. Det er dumt at slikt synes, for det uekte ødelegger illusjonen.

Men ellers er filmen norsk og patriotisk og veldig heroisk. Slik trefningene er arrangert i filmatiseringen, må man si nordmennene kommer usannsynlig godt fra det, usannsynlig mange ganger.

Dramaene er ikke overdramartisert. Musikkbruken er behersket, bildene er gode, tidsbildet er godt, detaljer som kunne få et gatebilde til å skjære seg, for eksempel, er kamuflert med både et og to og tre vedlag, og den patina som som er lagt til gjennom datamanipulering og laboratorietriksing, er greit utført. Komprimeringen av stoffet er god. Overgangene sitter. Filmen har puls. Vi har en naturlig følelse av at tiden går. Handlingen strekker seg over de fem krigsårene.

Kamera følger Max Manus. Det er plass til både eventyrer, røver og patriot i Aksel Hennies portrett av ham. Vi synes vi fanger inn mange og mye rundt ham også. Særlig den del av Oslo-gjengen som Manus aksjonerte sammen med. Vi aner personlighet og karakter. Men filmen er mest opptatt av aksjonene. Altså av historiens action. Sabotasjen. Sprengningen av tog, skip og bygninger.

Det er tankevekkende i dag å bli minnet om at sabotasjen som våre helter utfører, heter terrorisme på den andre siden.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska