Hopp til innhold

Vellykket Max Manus

"Max Manus" er en god og sannferdig film. Men filmen er ikke helt ekte, mener NRKs anmelder.

Aksel Hennie i "Max Manus".

Aksel Hennie i 'Max Manus'.

Foto: Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Filmkameratene AS

5 stjerner

To kamerater i Sandefjord har lekt seg med film og redigeringsutstyr siden de var små. Nå er de debuterende spillefilmregissører med en av norsk films dyreste og mest prestisjefylte produksjoner. De heter Joachim Rønning og Espen Sandberg. Filmen er ”Max Manus”.

De har fått det til. ”Max Manus” er en god film. Den ser sannferdig ut. Episodene er slik heltene selv har fortalt oss og historikere har bekreftet. Typene er til å tro på, og de er visst litt billedlike.

Men filmen er ikke helt ekte. For å få til likheten og koloritten brukes det parykker med til dels unaturlig hårfeste, Kong Haakon har falsk bart, en av sabortørene er blendende ”ny” i hårfargen. I et bilde er snøen også kunstig. Litt for mange av de historisk riktige klærne, ser ubrukte ut. Det er dumt at slikt synes, for det uekte ødelegger illusjonen.

Men ellers er filmen norsk og patriotisk og veldig heroisk. Slik trefningene er arrangert i filmatiseringen, må man si nordmennene kommer usannsynlig godt fra det, usannsynlig mange ganger.

Dramaene er ikke overdramartisert. Musikkbruken er behersket, bildene er gode, tidsbildet er godt, detaljer som kunne få et gatebilde til å skjære seg, for eksempel, er kamuflert med både et og to og tre vedlag, og den patina som som er lagt til gjennom datamanipulering og laboratorietriksing, er greit utført. Komprimeringen av stoffet er god. Overgangene sitter. Filmen har puls. Vi har en naturlig følelse av at tiden går. Handlingen strekker seg over de fem krigsårene.

Kamera følger Max Manus. Det er plass til både eventyrer, røver og patriot i Aksel Hennies portrett av ham. Vi synes vi fanger inn mange og mye rundt ham også. Særlig den del av Oslo-gjengen som Manus aksjonerte sammen med. Vi aner personlighet og karakter. Men filmen er mest opptatt av aksjonene. Altså av historiens action. Sabotasjen. Sprengningen av tog, skip og bygninger.

Det er tankevekkende i dag å bli minnet om at sabotasjen som våre helter utfører, heter terrorisme på den andre siden.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter