Dette er en konsekvens av de dårlige kvartalstallene konsernet la frem i dag.
Forventet svakt
SAS Gruppen viser til et resultat før skatt på minus 106 millioner svenske kroner i andre kvartal 2008, mot et resultat på 762 millioner kroner i pluss i samme periode året før.
Tallene som ble lagt frem for annet kvartal for SAS i dag var som foventet svake. Men til tross for et knallrødt resultat, er det ikke så svakt som analytikerne forventet.
Pilotreduksjon
For pilotene i konsernet gir kvartalstallene dystre utsikter. I tillegg til de elleve flyene som allerede er satt på bakken vil syv til parkeres i løpet av kort tid.
- Vi er i ferd med å avslutte de kollektive ordningene fra den forrige innsparingsplanen for fire år siden, vi er desverre blitt gode på omstilling, sier Jens Lippestad, i Norske SAS-piloters forening.
Piloter har til nå gått med på redusert arbeidstid, frivillige permisjoner og flere tar seg jobb i andre flyselskap.
- Det føles som vi er i en tung motbakke, samtidig er SAS-Norge mest punktlig i Europa i tre av syv måneder i år. De ansatte drar lasset sammen her også. Det er positivt, sier Lippestad.
Pilotene blir ikke tilbudt sluttpakke i innsparingsplanene.
Lippestad forklarer at pilotene er den eneste gruppen av ansatte som behandles under selskapet som helhet. Konsekvensene av de parkerte flyene vil derfor sannsynligvis ramme piloter i de tre skandinaviske landene.
Hør også:
Utfordrende situasjon
Fallet i inntekter kom til tross for at konsernet transporterte 11,6 millioner passasjer, som er 5,2 prosent flere enn i samme periode i fjor.
- Årsaken er drivstoffprisene som raskt har steget til rekordnivå kombinert med svakere konjunkturutvikling og overkapasitet på markedet. Å møte og håndtere denne utfordrende situasjonen er nå hovedoppgaven for SAS-konsernet og hele flybransjen, sier Konsernsjef Mats Jansson.
For dyre og for små
Professor Siri Pettersen Strandenes ved Norges Handelshøyskole i Bergen mener SAS er for dyre til å kunne konkurrere om de prisbevisste kundene med lavprisselskaper som Norwegian.
Samtidig er de for små til å slåss med selskaper som Lufthansa og British Airways om forretningsreisende som villig betaler for at neste avgang er om en time, og ikke tre, når de skal hjem.
- De er for dyre kostnadsmessig, det har de vært veldig lenge. Selv om det viser seg at de har lykkes med å redusere kostnadene har det vist seg å ikke være nok, sier Strandenes.
- Ikke overraskende
- Det er skuffende og dramatisk men absolutt ikke overraskende, sier Asbjørn Vikestad, tillitsvalgt i Luftfartens funksjonærforening om kvartalsresultat som ble lagt frem i dag.
Vikestad frykter ikke oppsigelser i Norge blant bakkeansatte som en følge av dårlige kvartalstall.
- Vi kommer til å fortsette allerede eksisterende samarbeid for å få ned kostnader og få opp inntekter. Tallene gjør situasjonen vanskelig og dramatisk men vi frykter ikke at folk blir sagt opp, sier Vikestad.