Supertankeren ble fredag satt inn i opprydningsarbeidet etter utblåsningen og den påfølgende oljelekkasjen i Mexicogolfen.
Ombygget supertanker
Håpet er at det Liberia-registrerte skipet, med navnet «A Whale», skal få fart på arbeidet med å samle opp oljesølet.
Skipet er 340 meter langt og har kapasitet til å suge opp rundt 80 millioner liter olje per dag.
«A Whale» var i utgangspunktet et vanlig tankskip, men har blitt bygget om til å kunne sile ut olje gjennom sprekker i skroget.
Supertankeren ble bygget ved Hyundai-verftet i Sør-Korea tidligere i år, og ble senere konvertert til en såkalt «superskimmer» ved et portugisisk verft.
Skipet suger oljeforurenset vann inn gjennom sprekkene i skroget, der vannet blir skilt fra oljen og sprutet ut i havet igjen.
Onsdag denne uken ankom supertankeren Mexicogolfen, men på grunn av uvær i området har den ikke kunne begynne opprydningsarbeidet før i dag.
Gjenopptar arbeidet etter «Alex»
Opprydningsarbeidet ble gjenopptatt lørdag, etter at den tropiske stormen «Alex»
.Høye bølger og sterk vind i området fortsetter imidlertid å forsinke arbeidet, og driver oljelensene ut av posisjon.
Stormen har også drevet oljen dypere inn sårbare våtmarksområder, der den truer dyre- og fugleliv.
- Det kommer til å bli en veldig lang og strevsom opprydningsoperasjon de neste dagene, sier kystvaktadmiral Paul Zukunft til nyhetsbyrået AFP.
Fortsetter å lekke
Den BP-drevne oljeplattformen Deepwater Horizon sank etter en utblåsning 22. april i år, rundt 80 kilometer utenfor kysten av delstaten Louisiana.
Siden utblåsningen har det lekket mellom 35.000 og 60.000 fat (mellom 5,6 og 9,6 millioner liter) olje i døgnet fra det undersjøiske oljefeltet, og trass i utallige forsøk har det ikke lykkes BP å tette lekkasjen.
BP har måttet tåle kraftig kritikk i etterkant, både for uforsvarlig utvinning og for mediehåndteringen i etterkant. I juni måtte
.
Også BPs svenske styreleder Carl-Henric Svanberg har måttet tåle omfattende kritikk etter flere
.