Hopp til innhold

Dataspill bedre enn virkeligheten

Om noen år kommer dataspillene til å se bedre ut enn virkeligheten, mener ekspertene.

Dataskapt virkelighet med Cryengine 3
Foto: Crytek

Se innslaget på Schrödingers katt 23.04.09 kl 19.30 på NRK1.

Dataskapte filmer fikk sitt gjennombrud med filmen Tron i 1982. Siden det har filmbransjen utviklet dataanimasjoner til noe gir nesten virkelige miljøer og objekter. Men mens filmbransjen kan bruke enorme superdatamaskiner til å bearbeide korte animasjonsnutter over flere uker og måneder, må dataspillenen gjengi animasjonene i sanntid.

Sanntidsrendring av lys og kuler

De dyreste grafikkortene i butikken gir svært realistisk lysgjengivelse

- Innenfor film vil vi ha fabrikkert virkelighet som ser dønn realistisk ut innen kanskje tre til fem år og spill kommer tre år etter det igjen, sier Thorolf Tønjum i selskapet Stormfjord som jobber med hypereffektiv datagrafikk.

- Nesten mer ekte

Han viser oss en animasjon av kuler som svever i lufta. Som han kan dreie rundt og skifte ut lys og bakgrunn.
- Det ser nesten mer ekte ut en virkeligheten selv, kommenterer han. - Dette er resultat av masse forskning på hvordan fotoner, altså lyspartiklene beveger seg i et 3D-miljø.

Men både film og spill er dårlig på å gjengi menneskeansikt på en troverdig måte. Årsaken er at hjernen vår er mye flinkere til å oppfatte feil i et ansikt enn i natur og objekter og dermed får vi en dårlig følelse dersom ikke alle små muskelbevegelser stemmer.

Ansikt i Grand Theft Auto 4

Ansikt uten bevegelser i Grand Theft Auto 4 fra 2008

Foto: Rock Star

- Når du skal få lys til å treffe riktig for å få fram alle detaljer i huden og få alle bevegelser til å se realistiske ut, trenger du forferdelig mange programmerer og regnekraft, forklarer Borgar Ljosland i ARM som er verdensledende på små grafikkprosessorer.

Se også: Få playstation 3 grafikk på mobilen i Tekno 23.04.09 på NRK2 kl 20.10.

- Ikke et mål

- Jeg tror ikke realisme er et mål. Det kommer til å skje, men det er ikke derfor vi spiller spill. Det er billigere å lage noe som ikke skal se virkelig ut og du får større opplevelser av det, så jeg tror vi får mer tegneseriestil fremover.

Animert figur fra Image Metrics

Animasjoner av ansikter nærmer seg realistiske i film.

Foto: Image Metrics

Den litt uvirkelige tegneseriestilen går igjen også på film, som i 300, Sin City og Beowolf. De dyrker en stil som ikke er unaturlig, men nærmest overnaturlig. Også enklte spill bruker slike grep og fremtiden vil de oppleves som bedre enn det virkelig.

- Hvis du måler virkelighet opp mot det vi kan se på film eller foto, så i høyeste grad, sier Ljosland.
- Når blir datagrafikken bedre enn virkeligheten?
- Det er den typen spørsmål ingen har lyst til å svare på...si 2017 da, sier han og ler.

Les også: Dette er ikke datagrafikk