– Mandager og tirsdager er dagene det kommer mest, sier Thomas Halleland.
For litt over ett år siden begynte han å spare på alle reklamen som kom i postkassa hans. Da 2014 blei historie, gjorde han en opptelling.
I løpet av året fikk han 1150 ulike reklameblader, -ark eller -aviser. Lagt oppå hverandre måler stabelen med papir 120 centimeter.
Har ikke reservert seg
Coop, Elkjøp, Expert, Jysk, Lefdal og Skeidar er de mest trofaste gjestene i postkassa til journalisten, som bor i Haugesund.
Halleland er blant de 1,3 millionene nordmenn som ikke har reservert seg mot reklame i postkassa. Det er to måter å kvitte seg med dette på. Setter du et klistremerke på postkassa, bør den uadresserte reklamen forsvinne. For å slippe adressert reklame, må du reservere deg hos Brønnøysundregistrene.
Halleland har ikke gjort noen av delene.
- LES OGSÅ: Reservasjon betyr mer reklame i avisene
- LES OGSÅ: Vil ha slutt på reklameinnstikk
- Les mer om reklame hos Forbrukerombudet
Coop: – Vi er helt avhengige av det
– Forferdelig. Dette er helt unødvendig. Hvorfor kan de ikke bruke litt fantasi når de skal vise fram hva de kan selge til oss?, undrer Turid Solgård, som er miljørådgiver i Klimaalliansen Haugaland.
Hun mener bedriftene heller burde benytte seg av sosiale medier, og synes det er bortkastede ressurser å bruke så mye papir.
Coop er et av selskapene som ofte ender i Hallelands postkasse. Trygve Vikse sier de satser mer på digitale annonser nå enn før. Samtidig mener han at papirreklamen er viktig.
– Vi vurderer dette fortløpende. Per nå er vi helt avhengige av det, sier Vikse, som er viseadministrerende direktør i Coop Haugaland.