Vinter-OL nærmer seg med stormskritt og i likhet med utøverne har NRKs promo-folk forberedt seg lenge til det som skal skje i Salt Lake City.
Av Øyvind Werner Øfsti
En innbitt Espen Graff forteller om skihopperen Jens Weissflog som viste finger'n til publikum på Lillehammer.
- Tenk å vinne to gull på Lillehammer og bli husket for denne, freser Graff og viser finger'n til TV-seerne.
|
Jon Herwig Carlsen - utrolig skuffet |
Jon Herwig Carlsen ble utrolig skuffa da Italia snøt Norge for gull på herrestaffetten på Lillehammer.
- Men tenk hvor bra det var for langrennssporten, reflekterer Carlsen.
- Det var kanskje dårlig gjort å fleipe med Carlsen på direkten fra Albertville. Men er det så nøye, da? spør Kjell Kristian Rike, og virker ikke nevneverdig plaget av anger etter sleivsparket mot sin gode venn og kollega gjennom mange, mange år.
Tett på - direkte til deg
Her er det ikke bilder av vaiende flagg og nordmenn som slenger seg over målstreken i slow motion som skal lokke TV-seerne til direktesendt idrettsfest på NRK1. Det er kun NRK-sportens kjendisfjes som deler sine personlige opplevelser fra tidligere OL.
Tett på, svart-hvitt, direkte til deg.
|
Espen Graff - viser seerne finger'n |
Hvorfor har dere valgt å promotere OL-sendingene på denne måten, promosjef Anne Britt Osland?
- Før vi lager en kampanje har vi en brief i samarbeid med kanalsjef og prosjektledelsen der vi blir enige om en del forutsettinger: Hva er målsettingen, hvem er målgruppa og hva er budskapet?
Utfordringen ble å gjøre noe nytt på noe som er så kjent og innarbeidet hos de fleste.
OL - kjent konsept
- Du kan si at OL er et temmelig kjent konsept for seerne. Det er også et arrangement der de samme bildene kan sees på veldig mange kanaler. Da er det viktig å få frem hva det er NRK har som de andre ikke har.
|
Kjell Kristian Rike - ikke særlig angrende |
- Vi ble enig om følgende: OL er mer enn sport, og NRK-sporten er mer enn overføring av levende bilder. Det er sterke opplevelser, sterke følelser, formidlet av sterke personligheter, forklarer Osland.
- Det ble fort klart at vi skulle fokusere på personlighetene i NRK-sporten og den merverdien de gir OL-sendingene.
Producerne Erik Fagereng og Børre Solheim har laget de utradisjonelle promoene. De har har i samarbeid med de aktuelle hovedpersonene kommet frem til hvilke historier som blir fortalt.