Hopp til innhold

– Derfor er russebuss god «gründerskole»

– Det er lett å kritisere russens kjempefest, men bakenfor de store russebussene er det ikke bare tullball, sier høyskolelektor Tor Haugnes på BI. Han sammenligner bussprosjektene med å starte en bedrift.

Russefeiring

Tor Haugnes underviser i entreprenørskap. De studentene som har vært på russebuss, plukker opp faget raskere enn de andre, mener han.

Foto: Håvard Lior/Marit Kolberg / NRK

I løpet av årets russefeiring har det allerede blitt meldt inn tilfeller av voldtekt, overfall og slåssing. Og sangene som dundrer ut fra høyttalerne i de rullende festlokalene har gitt sjokkbølger og kraftige reaksjoner.

Lærer entreprenørskap

Men bak de fargerike bussene ligger det flere års arbeid og planlegging. Det gir mye læring, påpeker høyskolelektor Tor Haugnes på BI. Han underviser i entreprenørskap, og sier russen gjennomgår mye av det han foreleser for sine bachelorstudenter.

– Mye av det de må sette seg inn i omhandler arbeidsliv og økonomi og samfunn, sier han.

Før bussen kan legge ut på veien og musikken kan skrus på, må de unge ha satt seg inn i hvordan en kjøp- og salgskontrakt skal skrives. De må gjøre avtaler med leverandører av lydanlegg og eventuelle lysanlegg. De må kjenne trafikklovens regler så bussen ruller lovlig på veien. Og de forhandler fram priser på interiørdekor og russetøy.

Budsjett i millionklassen

– Det er lett å kritisere russens kjempefest og si at ukritisk ungdommen svir av masse penger. Men bakenfor de store russebussene er det ikke bare tullball, sier høyskolelektoren på BI.

Han påpeker at de dyreste bussene kan ha et budsjett i millionklassen som kan tilsvare to-tre årsverk.

– De lærer en stor og viktig bit om ledelse, de finner ut hvem som kan lede og hvem som ikke kan. De må sette seg inn i biltekniske ting, de må administrere og tjene penger. De må lage gode kontrakter, både med leverandører og med hverandre, sier Haugnes.

– Er dette noe de videregående skolene kunne brukt i sin undervisning?

– Ja, det har jeg ofte tenkt på. Jeg tror disse prosjektene kunne vært brukt i økonomifagene og markedsføring, svarer han.

– Men det går jo ikke alltid bra. Kan det bli for dyrekjøpt læring?

– Det kan det. Akkurat som i entreprenørskap og arbeidslivet for øvrig.

Lærer demokrati og samarbeid

Allan Sande, professor ved Universitetet i Nordland

Selv om feiringen har løpt helt løpsk, lærer ungdommen både samarbeid og prosjektstyring i forbindelse med russetiden, mener professor Allan Sande.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

– Dette er en tradisjon og et overgangsritual som ungdommen selv organiserer. Det er også derfor tradisjonen har kunne løpe helt løpsk også.

Det sier professor i sosiologi, Allan Sande. Han har skrevet doktoravhandling om russefeiring.

Han sammenligner den norske russefeiringen med karnevalene i mange latinske land.

– De bryter med konvensjoner og gjør ting man ellers ikke har lov til. Og den norske russen velger lederne sine selv. De lærer samarbeid og teamarbeid samtidig som de spøker og herjer med voksensamfunnet, sier Sande.

AKTUELT NÅ