Reiselivet ville ha seljakt for turistene – og fikk det. Men dårlig PR i utlandet skremmer næringa fra å markedsføre jakta.
Av
Knut-Sverre Horn og
Susanne Hætta
Seljakta ble aktuell da myndighetene ville ha ned bestanden av kystsel – fordi den spiser for mye av torsken. I forkant var Reiselivsbedriftenes Landsforening (RBL) positive og ville «ta sitt næringspolitiske ansvar».
|
Skremmer han utlendinger fra å besøke oss? Slett ikke, mener Høge Nord-alliansen.
|
Men nå har pipa fått en annen lyd: De siste ukene har RBL kritisert fiskeriministeren og bedt ham stoppe skandaleoppslagene i utenlandske medier av typen «Seldrap for 165 euro».
Storm i Tyskland
Finnmark Reiseliv er blant aktørene som nå slår fast at de slett ikke vil markedsføre seljakt overfor turistene. Leder Jens Harald Jensen mener et produkt som omfatter seljakt er for kontroversielt, og vil slå tilbake på turistbransjen i hele Norge.
- Det er kommet en storm av negative tilbakemeldinger fra vårt viktigste utenlandsmarked i Tyskland. Kostandene ved å få en massiv opinion mot oss overgår langt de inntektene vi ville få på jegere som ønsker å skyte sel, sier Jensen.
Kaffelatte-kultur
Daglig leder i Høge Nord-alliansen, Rune Frøvik, mener reiselivsnæringa er feige når de ikke vil markedsføre seljakt:
– Hvis de velger å markedsføre kaffelatte-kulturen i Finnmark, så dem om det. Men det blir litt merkelig, for det var turistnæringa som var pådriver for lovendringen om at også utlendinger skulle ha anledning til å jakte sel, sier Frøvik.
- Vi må ikke få hetta totalt på grunn av noen tabloide oppslag i utlandet. Tilsvarende aksjoner har vi sett før mot både hvalfangst og selfangst. Det har ikke hatt noen betydning. Turistene har fortsatt å strømme til Norge. Antakeligvis vil den oppmerksomheten Norge får nå, slå ut i økt antall turister til Norge - og økt verdiskapning, mener Frøvik.
«Blodtørstig»
Jensen er uenig, og fastslår at RBL tok feil.
– Markedet sier de ikke vil ha det. Da må vi innrette oss etter det. Blir vi kjent som seljaktnasjonen der «blodtørstige» tursiter kan forlyste seg med å drepe sel, vil turistnæringa tape penger fra Oslo til Kirkenes.
Frøvik kontrer:
– Nå har vi hørt i 20 år at selfangst og hvalfangst går ut over verdiskapninga i Norge. Det er feil. Om ett år eller to, når vi får fasiten, ser vi at heller ikke dette har noen betydning.
- Og hvor skal en sette grensen? Det er folk som vil vi skal slutte med selfangst, og andre som misliker at vi spiser reinsdyr. Finnmark Reiseliv kan ikke fornekte hvem vi er – eller hvor vi er, sier Frøvik.