|
|
|
|
Leksikonredaktør:
Nettansvarleg:
Distriktsredaktør:
Copyright:
NRK Sogn og Fjordane
|
|
| |
Samferdsle i Askvoll, Fjaler og Gaular: Ferja Dale-Bygstad-Eikenes | Ferjekaien i Dale. Det er M/S "Florøy" som i 2002 går ruta Dale-Eikenes. (Foto: Arild Nybø, NRK) |
I 1936 starta Jonas Haugland ei bilførande båtrute med motorbåten "Fagervik" på Dalsfjorden mellom Eikenes-Dale-Bygstad. Med eit påbygd "bildekk" kunne båten frakte inntil fire bilar på tvers av dekk. På kaiane var det rigga til sterke bommar som heldt ein enkel "ferjelem" for om bord- og i landkøyring. Publisert 23.04.2002 11:40. Oppdatert 14.12.2006 14:05.Ruta gjekk berre tre månader om sommaren dei første åra, og på billetten fekk passasjerane spesifisert kva ferjetur og "bryggeavgift" kosta.
Olav Liabø starta like før krigen ei passasjerførande vinterrute Eikenes-Dale-Bygstad med "Dagning", men måtte innstille då 2. verdskrig braut ut. Broren Ingolf tok opp att same ruta med passasjerbåten "Fram" like etter krigen.
| Varden II ved kai på Eikenes. Foto utlånt av Kjell Ask |
Frå 1948 kom ferjetrafikken i gang att med dei bilførande båtane "Arnafjord" frå Sogn og seinare "Kvik IV" frå Telavåg. I 1952 tok Ola og Mads Halsnes over rute- og ferjetrafikken på Eikenes-Dale-Bygstad med "Varden II". Denne ruta gjekk som heilårsrute i regi av Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane heilt fram til vegen Osen-Dale vart opna i 1958.
SE OGSÅ
|
|
Finn fram i Fylkesleksikonet!
|
|
| |
|
SOGN OG FJORDANE FYLKE, TEMASIDER
|
|
|
Den første kongen i Noreg, Harald Hårfagre, var sogning. Han vaks opp på Husabø på Leikanger, der mora kom frå.
Les meir om kong Harald Hårfagre og landsamlinga og om slekta hans i Sogn.
| |
|
Den 23. juli 1810 gjekk to engelske krigsskip til åtak på ei lita, norsk flåteavdeling ved øya Silda sør for Stad og tok det norske mannskapet til fange. Dagen før hadde engelskmennene herja i Ervik-bygda på Stad. Kvifor gjekk den mektige engelske marinen til åtak på skrøpelege, norske kanonjollar i Ytre Nordfjord?
| |
|
Då den første dampdrivne fiskebåten, ”Activ”, gjekk ut frå Ålesund i 1885, innvarsla det ein ny epoke for norske fiskeri: Havfisket. Dei store skipa gjorde det mogeleg å utnytte fiskeressurane langt til havs. Kring 1910 hadde Sogn og Fjordane 20 slike store fiskedampskip. Fleire av dei vart brukte i aktivt fiske heilt fram på 1960-talet.
| |
|
Frå 1920-talet og fram til like etter krigen fekk Sogn og Fjordane i alt 623 nye gardsbruk. Selskapet Ny Jord spela ein aktiv rolle i nydyrkingsarbeidet i mellomkrigskrigtida, og særleg merka Jølster seg ut som den store nydyrkingskommunen med 57 nye bruk.
| |
|
I mellomalderen låg det ei kyrkje på Utvær. Utvær ligg åtte km vestanfor dei andre øyane i Solund, og er det vestlegaste punktet i Noreg som har vore busett. Kvifor vart det bygd eit gudshus bokstaveleg tala midt ute i havet?
| |
|
Sjalusi er diverre eit klassisk drapsmotiv. Slik var det også for tenestejenta Sigrid i Vetlefjorden ein gong på 1600-talet då ho la sin elsk på husbonden på garden. Men for å kapre han måtte ho få kona av vegen, og til det trengde ho hjelp.
| |
|
Ingen fylke i landet hadde så få medlemmer av Quislings Nasjonal Samling som Sogn og Fjordane. Berre 396 fjordingar og sogningar var medlemmer i NS under 2. verdskrig, og mange av desse var innflyttarar og unge jenter som hadde kontakt med tyskarane. Fleire kystkommunar var så godt som frie for NS-folk.
| |
|
I 1763 vart Joachim de Knagenhjelm utnemnd til den første amtmannen i Sogn og Fjordane. Det første han gjorde, var å flytte heim til mor på Kaupanger hovedgård. Men berre åtte år seinare vart Knagenhjelm nærmast tvangsflytta til Nord-Noreg. Kvifor?
| |
|
|
|
|