skilleVæret i Finnmark enkelskilleSendingeneskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark Sist oppdatert 14:31
 

Ingen løfter, bare intensjoner

Røkke har ingen løfter om å drive filetanleggene i Finnmark, bare gode intensjoner. Det viser søknaden til myndighetene om å få overta West-Fish Aarsæther og Nordic Sea Holding.

Publisert 13.04.2005 15:42.
Av Arnt Ryvold

Sannsynligvis vil Røkke bare drive filetproduksjon i Hammerfest og Båtsfjord, mens han vil leie ut anleggene i Mehamn og Vardø.

Ingen forpliktende planer

Av søknaden framgår det ingen konkrete, forpliktende planer om drift av de fire filetanleggene Røkke får tilgang til hvis myndighetene sier ja. Men den er full av gode intensjoner.

Om anleggene i Mehamn og Vardø heter det:

"Aker Seafoods vil (...) forhandle med lokale samarbeidspartnere om eventuell etablering av komplementære industriaktiviteter i Mehamn og Vardø."

I klartekst betyr det at Aker Seafoods selv ikke skal drive i Mehamn og Vardø, men leie anleggene til andre. Men heller ikke det er sikkert, bare eventuelt.

Ber myndighetene vurdere leveringsplikten

I søknaden ber dessuten Aker Seafoods myndighetene vurdere om leveringsplikten på fartøyene de overtar, kan justeres, "slik at større fleksisbilitet oppnås med tanke på leveringsalternativer innenfor regionen Øst-Finnmark", heter det.

Dette betyr at Aker Seafoods ønsker å løsrive trålerne fra bestemte anlegg, og omdefinere den til en regionforpliktelse. Det vil gjøre det mulig for Aker Seafoods å levere fisken der selskapet velger å drive filetproduksjon. I går sa direktør Yngve Myhre til NRK at selskapet tar sikte på drive filetproduksjon i Båtsfjord, og Kjøllefjord.

Drift kun i Båtsfjord og Hammerfest

Dermed tyder alt på at Aker Seafoods overtakelse av West-Fish kun vil gi drift på ett anlegg i tillegg til Hammerfest. Og Røkke selv vil dermed mest sannsynlig kun ha anlegg i Båtsfjord og Hammerfest. Dette er de to stedene i Finnmark som trenger aller minst en Røkke for å overleve.

Det betyr ikke at ikke Aker Seafoods kan bidra til at det kommer drift både i Mehamn og Vardø, men det er intet løfte. Dette forhold gjør det høyst underlig, at Finnmark fylkeskommune vil tilføre Røkke mange titalls millioner i et trålerselskap, der hovedeieren Røkke, bare skal drive på de to stedene i Finnmark som trenger minst til offentlig kapital.

Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no