Kystflåten er mye mer lønnsom enn trålerflåten i Nord-Norge og Barentshavet.
Av Trine Hamran
|
Kystflåten er både lønnnsom og miljøvennlig, mener Naturvernforbundet. (Foto: Kurt Ivar Amundsen)
|
Det kommer fram i ei «hvitebok» for norske fiskerier, som Norges Naturvernforbund nå gir ut for tredje år på rad.
Rapporten viser at gjeldsbelastningen i den norske fiskeflåten øker for sjette år på rad, samtidig som fangstinntektene står stille.
Vil flytte kvoter
De mindre fartøyene oppfyller derimot alle offisielle mål om lite forurensning, fornuftig beskatning, mange arbeidsplasser og lønnsomhet, sier Alf Ring Pettersen, fiskeriansvarlig i Norges Naturvernforbund:
- Vi foreslår derfor at det bør overføres kvoter fra fabrikktrålerflåten til kystflåten i en tid framover nå. Grunnen til dette er at fabrikktrålerflåten har et veldig dårlig økonomisk resultat. I tillegg driver de et lite bærekraftig fiske, og gir liten sysselsetting. De leverer ikke ferskt råstoff til land, og sysselsetter derfor heller ikke landbasert industri.
For liten aksjonsradius
Daglig leder i Finnmark Fiskarlag, Ivar Sagen, går med på at kystflåten kan være mer lønnsom så lenge ressursene er tilgjengelige og den drives rasjonelt.
Men han understreker at kystflåten har liten aksjonsradius, og det vil derfor være meningsløst å kvitte seg med den havgående flåten:
- Det er litt enkelt å bruke dette som et argument for å skulle overføre fisk fra havfiskeflåten til kystflåten, som jeg forstår at de mener. For noen år siden fikk vi jo den økonomiske sonen på 200 mil (nautiske), og den er basert på internasjonale forhandlinger og på at vi beskatter ressursene i denne 200-milssonen. Det vil si at vi er nødt til å ha en del havgående fartøy.