skilleVæret i Finnmark enkelskilleSendingeneskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark Sist oppdatert 14:31
 

Innkaller kommune etter tv-bilder

Foto: Kai Erik Bull, NRK
Foto: Kai Erik Bull, NRK
Se godt på dette bildet. Dette er barmarksdispensasjoner i praksis. Etter Dagsrevy-bilder av kjørespor på vidda må Kautokeino kommune forklare seg for Miljøverndepartementet.

Publisert 05.10.2002 10:36. Oppdatert 06.10.2002 18:24.
Slik ser det ut over store deler av Finnmarksvidda etter et stadig økende antall kjøretøy som trafikkerer den sårbare naturen. Fylkesmann Gunnar Kjønnøy er bekymret over at kommunene innvilger et stort antall dispensasjoner for kjøring på barmark.

På Dagsrevyen lørdag dokumenterte NRK Finnmark at terrenget i utsatte områder mellom Alta og Kautokeino har dype sår etter barmarkskjøring. Nå varsler Miljøverndepartementet at Kautokeino kommune må forklare seg om det økende antallet dispensasjoner kommunen gir.

Et økende antall dispensasjoner for kjøring med både bil og firehjuls motorsykler øker slitasjen på finnmarksterrenget. Det er altså ikke bare rein på beite som skal ha skylda for at sårbare naturområder påføres skader.
Foto: Kai Erik Bull, NRK















Terrengmotorsykler, som kommunene gir dispenasjon til kjøring med, skjærer seg ned i vegetasjonen, og på sikt
Foto: Kai Erik Bull
lager naturen kunstige vassdrag av kjøresporene. Sårene gror så langsomt at det tar generasjoner før de er borte. Også et stort antall biler kjører over sårbare områder med loven i hånd.

Barmarkskjøringa i Finnmark har økt sterkt de siste årene, og i fjor ble det gitt vel 1200 dispensasjoner fra motorferdselsloven. - Dette er 500 flere enn i 1996, og på grunn av store skader i terrenget kan ikke
denne utviklingen fortsette, mener fylkesmannen.

Karasjok. Foto: Martin Mortensen, NRK
Fylkesmannen er særlig urolig for situasjonen i Kautokeino, Karasjok, Tana og Nesseby. - Antallet dispensasjoner der er altfor høyt, og det er et tankekors at barmarkskjøringa øker som om utmarksnæring og høsting et egen husholdning får mindre og mindre betyding, sier fylkesmann Gunnar Kjønnøy. Antall terrengkjøretøyer til fritidsbruk er sterkt økende, og motorferdsel i forbindelse med rekreasjon synes å bli stadig mer vanlig også på barmark.

Av Einar Korneliussen og Jakob Arvola



Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no