Loven om motorferdsel i utmark er gått ut på dato, mener Fylkesmannen i Finnmark. Etaten som har bedt om et møte med Miljøverndepartementet.
Av
Rolf Jakobsen
|
Motorferdselsloven må endres, mener fylkesmannen. Men det skal ikke bli lettere å få dispensasjon. |
Seksjonsleder Trond Aarseth hos Fylkesmannens miljøvernavdeling sier at de vil be om at loven blir tilpasset lokale forhold i Finnmark.
– Problemet er vel litt det at loven er laget på slutten av 70-tallet. Utviklingen går rivende fort, og loven er ikke helt i takt med nåtiden, sier Aarseth.
Ikke lettere å få disp
– Ønsker fylkesmannen en mer liberal håndheving av loven?
– Ikke i utgangspunktet. Det vi ønsker er visse tilpasningr som gjør at det vil bli lettere å få aksept for det regelverket vi har.
– Er det slik at dere ikke klarer å håndheve intensjonen i loven i dag?
– Ja, vi mangler fullstendig sanksjonsmuligheter overfor kommuner som ikke vil følge den nasjonale politikken. Det er noe av det vi vil ha svar på - hva forventer departementet at svi skal gjøre med det?
Møtet med departementet kan komme i stand etter påske, og Trond Aarseth vil ikke foreløpig ikke gå i detaljer om hvilke endringer som blir foreslått.
Retningslinjer i strid med loven
I motsetning til resten av landet, går det mange tusen kilometer med snøskuterspor og barmarksløyper gjennom Finnmark. I juni skal fylkestinget diskutere nye retningslinjer for motorferdsel på barmark. Norges største utmarkskommune, Kautokeino, er i ferd med å lage en egen kommuneplan for motorferdsel.
Forslagene som kommer, vil være i strid med nasjonal motorferdselspolitikk, skriver fylkesmannens miljøvernavdeling i et brev til Miljøverndepartementet.
Vrien elgjakt
Stikk i strid med loven, har elgjegere fått dispensasjon som omfatter opptil åtte kjøretøy. Nå vil fylkesmannen tilpasse loven. Og Trond Aarseth erkjenner at elgjakt vil være vanskelig eller umulig i deler av Finnmark uten at jegerne får bruke motorkjøretøyer.