skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

Kings of Convenience

Kings of Convenience; Erlend Øye (t.v.), Eirik Glambek Bøe (t.h.) (Foto: Virgin)
Kings of Convenience; Erlend Øye (t.v.), Eirik Glambek Bøe (t.h.) (Foto: Virgin)
Norsk pop-duo, dannet i 1998, debuterte i 2000. Eirik Glambek Bøe, vokal og gitar, f. 1975. Erlend Øye, vokal og gitar, f. 1975.

Publisert 18.06.2004 15:21.
Av Rune Johansen.

Bergens-guttene Eirik Glambek Bøe og Erlend Øye ble kjent i oppveksten gjennom sin felles interesse for geografi.

Under tiden på Langhaugen Gymnas ble bandet Skog til, der også Anders Waage Nilsen (senere Lano Places) spilte.

Skog

Skog ga ut den norskspråklige EPen ”Tom Tids Tale” og bidro med ”The Eternal” på den norske platehyllesten ”Balance” (97) til kongene av depperock; britiske Joy Division.

Erlend dro til England samme år, og fortsatte musiker-karrieren Peachfuzz. Det britiske kred-selskapet Fierce Panda inkluderte kvartettens ”Girl In The Grass” på en dobbel 7” mot slutten av 1997.

På samme tid begynte Eirik å studere psykologi. Når Erlend var hjemme i Bergen fortsatte det musikalske samspillet mellom venneparet med kassegitarer og sang.

The Poetry Cafe

Våren 1998 gjorde Kings of Convenience sin første konsert på The Poetry Cafe i London. Navnet ble sagt å være i fra ”den befriende følelsen det er å ikke slepe med seg mer enn hver sin kassegitar” (Bergens Tidende apr. 2001).

Eirik flyttet etter hvert til London for å fortsette studiene og det musikalske samarbeidet. Duoen ga ut tre 7” på Mikal Telles plateselskap Ellet tidlig i det nye årtusenet.

Den første, ”Toxic Girl”, ble A-listet av NRK Petre rett før jul i 1999 og startet den akustiske bølgen i Norge.

Source

Den britiske avdelingen av det franske plateselskapet Source sikret seg underskriftene til Kings of Convenience og lanserte albumet ”Quiet Is The New Loud” rundt årsskiftet 2000/1.

Selskapet hadde tidligere påvirket musikkverdenen med den suksessrike franske cafe-house-duoen Air og gjentok bedriften med Kings of Convenience og deres britiske motstykke; Turin Brakes.

Den akustiske folk-pop sounden bredde om seg og fikk tilnavn etter bergensduoens debutalbum som minnet sterkt om amerikanske Simon & Garfunkels utgivelser.

Den nye stillheten

”Quiet Is The New Loud” høstet overveiende positive anmeldelser i både inn- og utland og gjorde norsk musikk mer interessant i kretser utenfor grensen.

Gjennombruddet førte også til bredere nedslagsfelt for mange elektroniske utøvere ettersom duoen, og spesielt Erlend Øye, gjerne virket i leiren der melodier og rytmer blir presentert av maskiner.

Elektronisk videre

I oktober 2001 forelå ”Versus”. Storparten av den akustiske debuten var arrangert og remikset av knappetrykkere som Andy Votel, Four Tet og Röyksopp.

Da Röyksopp albumdebuterte med ”Melody A.M.” på sensommeren 2001 medvirket Erlend Øye som låtskriver og vokalist på singlene ”Poor Leno” og ”Remind Me”. Historien om Röyksopp har flere paralleller til Kings of Convenience, kort summert Bergen, Mikael Telles plateselskap, egenart, utenlandsk platekontrakt, kritikerrost og suksess.

Øye på egenhånd

På begynnelsen av 2003 presenterte Erlend Øye det elektroniske albumet ”Unrest”. Øye hadde bosatt seg i Berlin etter å ha reist mye rundt i Europa. Albumet ble til med ti produsenter fra ti ulike byer, fra Roma til Helsinki via Barcelona og New York.

Settet ble godt mottatt i pressen og Øye fulgte den elektroniske stien videre med en utgivelse i ”DJ Kicks”-serien i april 2004. Listen over anerkjente utøvere som har bidratt siden seriestart i 1996 inneholder store navn som Kruder & Dorfmeister, Stereo MC’s og Nightmares on Wax.

Øyes plate var ingen DJ-utgivelse, heller en samling av låter han likte eller hadde laget og framført selv eller i selskap med andre. Den musikalske følelsen i platen hentet fram mange godord.

På samme tid som Erlend reiste rundt med sine musikalske prosjekter, fortsatte Eirik psykologi-studiene hjemme i Bergen.

Sprikende, dansbart opprør

Kings of Convenience returnerte med nytt materiale i mai 2004. Singelen ”I’d Rather Dance With You” vendte seg bort fra den akustiske sen 60-talls folk-pop stilen som gjorde duoen kjent, og lød inspirert av britisk 80-talls synth-pop.

Albumet ”Riot On An Empty Street” fikk blandet mottagelse i pressen og duoen ga selv utsagn om ”preg av kompromisser” og ”sprikende”.

Album

Quiet Is The New Loud (Source/Virgin - 2001)
Versus (Source/Virgin - 2001)
Riot On An Empty Street (Source/Virgin - 2004)

Erlend Øye
Unrest (Source/Virgin - 2003)
DJ Kicks (!K7/TUBA - 2004)

Bakgrunn: Kings of Convenience (18.06.2004)
Siste saker:

Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no